ZAJĘCIA DODATKOWE

TWÓRCZE ZAJĘCIA MUZYCZNO – PLASTYCZNE

Zajęcia te pokazują jak sobie radzić z emocjami, współdziałać ze sobą i prawidłowo się komunikować. Poprzez swoją artystyczną formę dostarczają dziecku bodźców estetycznych, uwrażliwiają na muzykę i sztukę. Dają one dzieciom wiele wrażeń artystycznych, które mogą zapoczątkować rozwój artystycznych zdolności do muzyki, rysunku, gry aktorskiej, czy tworzenia opowiadań.

Dzięki Twórczym Zajęciom Muzyczno – Plastycznym dziecko uczy się:

  • rozpoznawać i nazywać swoje emocje
  • rozładowywać agresję w sposób akceptowany społecznie
  • współdziałać w grupie rówieśniczej
  • bronić własnych granic
  • nie naruszać granic drugiego człowieka
  • prawidłowo komunikować się z innymi ludźmi

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE

Zajęcia logopedyczne prowadzone są w 2-osobowych grupkach oraz kilka razy w roku 5-6-osobowych. Stworzenie większych grup ma na celu przeprowadzenie zajęć logorytmicznych. Terapia prowadzona jest raz lub dwa razy w tygodniu. Głównym celem spotkań jest kształtowanie u dzieci prawidłowej wymowy poprzez usuwanie występujących zaburzeń a także doskonalenie mowy wciąż rozwijającej się. Podczas zajęć logopeda wprowadza ćwiczenia usprawniające artykulatory, będące nieodzownym elementem przygotowującym aparat mowy do wytworzenia prawidłowego dźwięku. Wprowadzone są również zaburzone głoski, które następnie utrwalane są w wyrazach, zdaniach oraz w mowie potocznej. W terapii logopedycznej wykorzystywane są ćwiczenia usprawniające motorykę narządów mowy, ćwiczenia fonacyjne oraz słuchowe.
Zajęcia logopedyczne mają za zadanie poprzez zabawę i przyjemną atmosferę zachęcić dzieci do prawidłowej mowy oraz powinny nakłonić je do częstszych wypowiedzi.

ZAJĘCIA POPOŁUDNIOWE Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO
 
Niewątpliwie wiek przedszkolny niesie ze sobą możliwości wybitnie sprzyjające przyswajaniu języka obcego i warto je wykorzystywać nim znikną. Dzieci w tym okresie przejawiają znaczne zdolności imitacyjne - niezmiernie ważne przy nauce wymowy. Ponadto utrzymująca się w tym czasie elastyczność aparatu mowy pozwala na wykształcenie umiejętności artykulacji obcych głosek. Powszechne są też zdolności stricte lingwistyczne pozwalające na samodzielną, choć nieświadomą działalność gramatyczną. Należy jednak pamiętać, że do uaktywnienia tej ostatniej można doprowadzić jedynie poprzez dostarczanie dziecku odpowiedniej ilości materiału do uczenia się i stworzenie odpowiednich warunków.
Takie warunki do nauki języka angielskiego w naszym przedszkolu mają dzieci dwa razy w tygodniu, we wtorki i czwartki po pół godziny, na zajęciach popołudniowych. Dominują formy zabawowe, powiązanie nauki z aktywnością ruchową (wykorzystywana jest tu skuteczność pamięci kinetycznej u dzieci), z aktywnością twórczą i poznawczą (gdzie główną rolę odgrywa zaangażowanie emocjonalne uczniów). Ćwiczenia wymowy aranżowane są w formie zabawy, bądź jako elementy piosenek lub wierszyków. 

ZAJĘCIA TANECZNE

Naukę tańca towarzyskiego oraz światowych hitów tanecznych
 prowadzi Ewa Czarnecka - trener tańca sportowego, Mistrzyni Polski.
Spotykamy się raz w tygodniu, na pół godziny.
Wszystkim rozpoczynającym naukę w przedszkolu,zapewniamy kontynuację w Studium Tańca Black Dance, gdzie tańczą najlepsze na wybrzeżu pary dziecięce i młodzieżowe. Dzieci będą miały okazję zaprezentować swoje umiejętności na Mistrzostwach Par Przedszkolnych w maju oraz na okolicznościowych imprezach przedszkolnych. 


GIMNASTYKA KOREKCYJNO-KOMPENSACYJNA

Z roku na rok wzrasta liczba dzieci z nieprawidłowościami oraz wadami postawy ciała. Niekorzystny wpływ na postawę ciała oraz rozwój psychomotoryczny ma między innymi rozwój cywilizacji a raczej związany z nim siedzący tryb życia, niewielka ilość ruchu szybkie tempo życia oraz nieprawidłowa dieta.

Już od momentu przyjścia dziecka na świat należy stymulować je do prawidłowych zachowań przez korygowanie sylwetki dziecka podczas chodzenia i zabawy, stworzenie odpowiednich warunków odpoczynku
i snu oraz właściwej diety. Między 3 a 7 rokiem życia koniecznym warunkiem dalszego prawidłowego rozwoju jest uczestniczenie dziecka w zajęciach gimnastyki korekcyjnej prowadzącej do wyrobienia nawyku prawidłowej postawy ciała i rozwijającej cechy psychomotoryczne (zwinność, zręczność, refleks, spostrzegawczość
koordynacja ruchowa, orientacja, umiejętność podzielności uwagi na większą liczbę czynności). Głównym zadaniem w realizowaniu procesu korekcyjnego jest przeciwdziałanie zaistniałym już wadom, zahamowanie ich dalszego rozwoju oraz przywrócenie prawidłowej postawy ciała wszystkim dzieciom zakwalifikowanym na gimnastykę korekcyjną. O zmianach w postawie decyduje przede wszystkim systematyczna i wytrwała praca dziecka pod kierunkiem nauczyciela gimnastyki korekcyjnej a rodziców w domu.
Podsumowując, żadna inna forma ruchu nie jest w stanie w pełni skorygować wad istniejących. W miarę rozwoju dziecka niekorygowane wady mogą się znacznie pogłębić, a również spowodować kolejne. Im bardziej pogłębiona wada tym dłuższy, mozolniejszy i trudniejszy proces korekcyjny, a nawet rehabilitacyjny.
Rodziców, którzy świadomie dbają o rozwój psychomotoryczny swojego dziecka zachęcam do współpracy.
Prowadzący: mgr wych. fiz. Monika Żurawska 

 ZAJĘCIA Z REKREACJI RUCHOWEJ Z ELEMENTAMI KARATE

ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Zajęcia karate przeznaczone są dla dzieci 4-6 letnich. Treningi w roku szkolnym odbywają się raz w tygodniu wg harmonogramu zajęć dodatkowych. Czas trwania jednych zajęć to 30 minut. Dokumentowanie realizacji programu będzie odnotowywane w dzienniku zajęć. Dzieci ćwiczą w strojach sportowych lub w kimonach, na boso.
 


GŁÓWNE CELE PROGRAMU
  • harmonijny rozwój organizmu (przez dobór odpowiednich środków wspomagających funkcjonowanie układu ruchowego, krążenia oddychania i systemu nerwowego),
  • kształtowanie aktywności ruchowej niezbędnej w różnych przejawach działalności człowieka,
  • kształtowanie psychomotoryki,
  • kształtowanie osobowości,
  • integracja dzieci z różnych grup wiekowych,
  • podnoszenie własnej wartości,
  • korygowanie wad podstawy.

W realizacji programu ważnym ogniwem dotyczącym rozwoju oraz wzmacniania pożądanych i wygaszania niepożądanych zachowań przedszkolaków jest system motywacji do uprawiania wszelkich form sportu.
Pamiętamy aby:
  • nagradzać konkretne osiągnięcia,
  • chwalić za włożony wysiłek i zaangażowanie,
  • nagradzać nawet drobne sukcesy,
  • dziecko mniej sprawne, lecz wkładające wiele wysiłku i chęci w wykonanie ćwiczeń nagradzać często,
  • nagradzać jak najszybciej po zaistnieniu godnego uznania faktu,
  • kształtować pogląd, że uznanie i nagrody niematerialne też mają wysoką wartość
 
PRZYKŁADOWY PLAN ZAJĘĆ
 
Część wstępna:
  • zbiórka, powitanie,
  • rozgrzewka, zabawa w naśladowanie zwierząt np. kangurek, raczki, pajączki,
Część główna:
  • ćwiczenia koordynacyjne,
  • wyścigi rzędów z elementami karate,
  • ćwiczenia kształtujące prawidłową postawę, ( jap. kihon)
  • zabawa w dwójkach, kształtująca technikę "Lustro",
  • ćwiczenia wzmacniające mm. brzucha,
Część końcowa:
  • zabawa w berka nagrodą za dobry trening,
  • ćwiczenia rozciągające,
  • zbiórka, pożegnanie.