,,
Okres wczesnego dzieciństwa jest bez wątpienia najbogatszy.
Poprzez
wychowanie trzeba go wykorzystać w każdy możliwy sposób.
Straty
tego czasu nie da się odnowić”.
(M.
Montessori)
PROGRAM
WYCHOWAWCZY
PRZEDSZKOLA NR 63
W GDAŃSKU
WYCHOWAWCZY
PRZEDSZKOLA NR 63
W GDAŃSKU
Program
opracowany przez nauczycielki Słonecznego Przedszkola Nr 63 w
Gdańsku Janinę Gudyka i Jolntę Kończk przy współpracy Anny
Mudlaff – dyrektora przedszkola.
SPIS
TREŚCI
Wstęp
-
Podstawa
prawna programu
-
Charakterystyka
programu
-
Warunki
realizacji programu
-
Cele
i zadania pracy wychowawczej
-
Formy
realizacji
-
Zasady
-
Cechy
nauczyciela wychowującego
-
Prawa
Dziecka
-
Normy
zachowań obowiązujące w naszym przedszkolu
-
Kodeks
przedszkolaka
-
Spodziewane
efekty realizacji programu
-
Ewaluacja
-
Wskazówki
dla nauczycieli i rodziców do realizacji programu wychowawczego
przedszkola – kilka praktycznych rad
-
Uwagi
końcowe
Wstęp
W
czasach panującego kryzysu wartości coraz częściej wspomina się
o konieczności tworzenia kultury pozytywnych wzorów. Dobre
wychowanie od podstaw nie jest rzeczą prostą. Człowiek w pierwszym
okresie swojego życia jest istotą amoralną. Najważniejsze jest
dla niego zaspokojeniem własnych potrzeb. Aby mógł funkcjonować w
społeczeństwie jako istota społeczna musi zostać poddany
procesowi socjalizacji, który dokonuje się stopniowo,
poprzez
nieustanne gromadzenie doświadczeń, głównie w kontaktach
społecznych. Ogromne znaczenie dla społecznego rozwoju dziecka mają
kontakty z rówieśnikami. Dzięki nim dziecko uczy się dostosować
swoje zachowania, życzenia, pragnienia do potrzeb innych ludzi. Dla
kształtowania tych społecznych umiejętności ogromne znaczenie ma
wychowanie przedszkolne. Dzieci w przedszkolu wchodzą w swój
pierwszy społeczny świat.
Do
nauczycieli należy uczenie dzieci norm i zasad współżycia w
grupie oraz dostosowanie się do ustalonych i akceptowanych
społecznie a jednocześnie wspieranie indywidualnego rozwoju i
stworzenie sytuacji,w której dziecko staje się świadome swoich
praw i umie ich bronić. Oba te cele, czyli rozwój indywidualny i
przystosowanie do życia w społeczeństwie często stają wobec
siebie w konflikcie. Zadaniem przedszkola jest stworzenie takich
warunków,
aby dzieci mogły doświadczyć tego co dobre i co służy rozwojowi
ich samych oraz innych ludzi, aby nabyły w takim stopniu w jakim
potrafią i są gotowe umiejętności do życia w społeczeństwie.
Musimy nauczyć dzieci umiejętności pogodzenia własnego rozwoju,
własnych interesów, własnego szczęścia z interesami i szczęściem
innych. Dzieci przychodzące do przedszkola mają już przyswojone
pewne określone sposoby współżycia społecznego, nie zawsze
prawidłowe i pożądane. Ich łagodzeniu i korygowaniu służą
jasno określone i możliwe do realizacji reguły normujące zasady
współżycia w grupie,
sformułowane
w postaci nakazów, zakazów, regulaminów. Rolą nauczyciela jest
dostarczanie dzieciom prawidłowego wzoru. Wiele przekazywanych
dzieciom wartości o charakterze ogólnoludzkim ma dla nich wymiar
abstrakcyjny. Zadaniem nauczyciela jest ich przybliżanie oraz
niesienie pomocy w ich zrozumieniu. Zmiany dokonujące się w
osobowości dziecka, które zachodzą pod wpływem oddziaływań
zewnętrznych, wewnętrznych i możliwości rozwojowych, czynią je
zdolnym do uczestnictwa w życiu i działalności społeczeństwa. Z
uwagi na to, rozwijanie zachowań prospołecznych powinno być
realizowane konsekwentnie i systematycznie przez cały okres pobytu
dziecka w przedszkolu we współpracy z domem rodzinnym. Odpowiednie
środowisko wychowawcze opiera się na podstawowych elementach
wychowania, którymi są: wiedza i zrozumienie (by dzieci rozumiały
i podejmowały właściwe decyzje), równowaga i stabilizacja (by
umiały w pędzącym świecie znaleźć równowagę), bezwarunkowa
miłość i akceptacja (by miały poczucie komfortu i
bezpieczeństwa), inspiracja i kształtowanie pozytywnych postaw (by
miały na czym budować swoją przyszłość, dążenie do osiągania
sukcesu) oraz więzi rodzinne i społeczne (by czuły się do kogoś
przynależne). Istotnym jest, aby każdy nauczyciel był świadomy
swojej roli i odpowiedzialności w procesie wychowania małego
dziecka.
Podstawa prawna opracowanego programu wychowawczego
-
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej
-
Powszechna Deklaracja Praw Człowieka
-
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.)
-
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół ( Dz. U. z 2009r. Nr 4, poz 17)
-
Rozporządzenie ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku podręczników ( Dz. U. Nr 89. poz.730)
-
Statut Przedszkola
Charakterystyka programu
Program
wychowawczy Słonecznego Przedszkola Nr 63 w Gdańsku stworzony jest
na bazie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
Program ten ma na celu wspomagać pracę nauczycieli i wspierać
działania wychowawcze rodziców.
Celem
programu jest także zagwarantowanie dzieciom realizacji ich praw a
przede wszystkim prawa do wychowania w warunkach gwarantujących
ukształtowanie prawidłowej postawy dobrego obywatela, członka
rodziny, przedszkolaka, ucznia, kolegi.
Celem
programu jest świadome wprowadzanie dziecka w system pożądanych
zachowań, zapewnienie warunków do pełnego rozwoju osobowego
każdego wychowanka, poprawa jakości pracy wychowawczej,
uwzględnienie potrzeb społeczności przedszkolnej: dzieci,
rodziców, środowiska oraz pracowników. Program zawiera cele, które
ukierunkowują działalność nauczyciela oraz wspomagają
kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania dzieci w grupie w
oparciu o wzmocnienia pozytywne. Program wychowawczy jest zgodny z
nową podstawą programową wychowania przedszkolnego i zawarty jest
w następujących obszarach:
-
Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych.
-
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymywania ładu i porządku.
-
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych.
-
Program ten opracowany jest na podstawie wieloletnich obserwacji zachowań i osiągnięć dzieci. Na treści zawarte w programie miały także wpływ oczekiwanie i potrzeby lokalnego środowiska. Propozycje wykorzystania w pracy wychowawczej metod, środków i rozwiązań przez nauczycieli należy dostosować do etapu rozwojowego wychowanków.
Warunki realizacji programu
Programem
wychowawczym objęte są dzieci przedszkolne. Zadania wychowawcze
realizowane będą w sposób ciągły przez wszystkich nauczycieli
poprzez odpowiedni dobór metod i form pracy, literaturę, pomoce
dydaktyczne oraz stosowanie środków wychowawczych wzmacniających
pozytywne zachowania dzieci. Nauczyciele będą współpracować z
rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
Dzieci zaangażują się we wspólne
tworzenie
i przestrzeganie Kodeksu przedszkolaka. Program obejmuje
funkcjonowanie dziecka w grupie w zakresie podstawowych dziedzin
życia
przedszkolnego:
-
samoobsługi
i czynności higienicznych,
-
zabaw
samorzutnych
-
zajęć
i zabaw zorganizowanych
-
uroczystości
-
spożywania
posiłków
-
spacerów,
wycieczek, zabaw na powietrzu.
Cele i zadanie pracy wychowawczej
Nadrzędnym
celem pracy wychowawczej przedszkola jest stworzenie warunków do
wszechstronnego rozwoju intelektualnego, duchowego, osobowościowego
i moralnego dziecka poprzez zapewnienie dzieciom poczucia
bezpieczeństwa, poszanowania godności i wolności, ochrony przed
wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej.
Celem
wychowania przedszkolnego jest pomoc dziecku w realizacji jego
indywidualnej drogi rozwojowej w powiązaniu ze środowiskiem
społeczno–kulturowym i przyrodniczym.
Cele
główne:
-
Kształtowanie prawidłowych postaw funkcjonowania w grupie w oparciu o wzmocnienia pozytywne.
-
Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych oraz kulturalnych.
-
Kształtowanie umiejętności zabawy i pracy w grupie w trakcie zajęć samorzutnych i zorganizowanych w przedszkolu i poza budynkiem przedszkolnym.
-
Wspieranie rodziców w ich działaniach wychowawczych.
-
Wychowanie dziecka otwartego na autokreację i odnoszenie sukcesu w dalszej edukacji, wrażliwego, o wysokiej kulturze osobistej;
-
Stwarzanie warunków do pełnego rozwoju osobowego każdego z naszych wychowanków, zgodnego z ich wrodzonym potencjałem i możliwościami w relacjach ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
Cele
szczegółowe:
-
rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
-
akceptowanie drugiego człowieka,
-
rozróżnianie dobra od zła,
-
przestrzeganie kompromisu w zabawie,
-
rozwiązywanie konfliktów,
-
pomaganie sobie nawzajem,
-
rozpoznawanie i nazywanie uczuć innych,
-
stosowanie się do umów ustalonych w grupie (Kodeksu przedszkolaka),
-
kształtowanie samodzielności,
-
kształtowanie odporności emocjonalnej,
-
kształtowanie poczucia przynależności do grupy, rodziny oraz wypełnianie obowiązków na ich rzecz,
-
dbanie o dobro własne i innych,
-
odczuwanie więzi z przedszkolem, domem rodzinnym i ojczyzną,
-
używanie form grzecznościowych,
-
kulturalne zachowywanie się w każdej sytuacji,
-
rozróżnianie pozytywnych i negatywnych form zachowania,
-
dostrzeganie odrębności innych i rozumienie ich potrzeb.
-
kształtowanie podstawowych powinności moralnych, np. życzliwości, tolerancji, uczciwości, sprawiedliwości, odpowiedzialności;
-
tworzenie więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko wzrasta;
-
rozwijanie umiejętności polubownego rozwiązywania spraw konfliktowych i dochodzenia do kompromisu;
-
rozwijanie umiejętności rozróżniania dobra od zła;
-
uświadomienie złożoności otaczającego świata i czyhających zagrożeń;
-
uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
-
dążenie
do eliminowania zachowań agresywnych poprzez kształtowanie postaw
asertywnych, naukę rozwiązywania konfliktów
-
budowanie
poczucia własnej wartości (wzmacnianie)
-
zapewnienie
nietykalności osobistej
-
poszanowanie
własności osobistej każdego człowieka
-
wychowanie
i kształcenie dzieci w umiłowaniu ojczyzny i szacunku dla
drugiego człowieka
-
kształtowanie
postawy przyjaźni i tolerancji miedzy ludźmi różnych narodów,
ras i światopoglądów
-
kształtowanie
postaw i zachowań akceptowanych społecznie
-
wzmacnianie
więzi uczuciowej z rodziną i środowiskiem, w którym dziecko
wzrasta
-
rozpoznawanie
sytuacji zagrażających zdrowiu, bezpieczeństwu, kształtowanie
zachowań proekologicznych, doskonalenie nawyków higienicznych,
kulturalnych i sprawności samoobsługowych
-
kształtowanie
umiejętności nazywania różnych stanów emocjonalnych
ZADANIA
OGÓLNE DLA NAUCZYCIELI PRZEDSZKOLA:
-
Tworzenie
sytuacji umożliwiających rozwój wszystkich sfer osobowości;
-
Kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania się, współdziałania w grupie poprzez wspólną zabawę, naukę, rozwiązywanie zadań, problemów, współdziałanie
-
Rozwijanie
umiejętności adekwatnego do sytuacji reagowania emocjonalnego,
właściwe wyrażanie swoich opinii, sądów, emocji.
ZADANIA
PRZEDSZKOLA JAKO ŚRODOWISKA ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZYCH WZGLĘDEM
SWOICH WYCHOWANKÓW:
-
Opieka
nad wszechstronnym, harmonijnym rozwojem dziecka przedszkolnego;
-
Ochrona
i opieka nad dzieckiem oraz oddziaływania wychowawcze
przygotowujące do samodzielnego funkcjonowania w środowisku;
-
Koordynacja oddziaływań wychowawczych domu rodzinnego, przedszkola, środowiska rówieśniczego.
Formy realizacji
Zadania
i zasady zawarte w programie realizowane będą poprzez
następujące działania:
-
opracowanie
i realizację planu pracy wychowawczo - dydaktycznej w danym roku
szkolnym
-
umieszczanie
w planach pracy nauczycieli problematyki dotyczącej kształtowania
pozytywnych zachowań dzieci
-
realizację
przez nauczycieli zawartych w planach pracy treści poprzez
zabawy i inne formy aktywizujące działania dzieci i rodziców
-
opracowanie
i realizacja harmonogramu uroczystości przedszkolnych
-
opracowanie
systemu wzmacniania pozytywnych zachowań dzieci
-
opracowanie
planu współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
-
informacje
na gazetce przedszkolnej dla rodziców
-
realizacja
wybranych programów wychowania przedszkolnego
-
opracowywanie
i wdrażanie innowacji i własnych programów autorskich
-
przeprowadzanie
z dziećmi zabaw integracyjnych, tematycznych, dydaktycznych,
konstrukcyjnych, ruchowych, relaksacyjnych
-
organizowanie
wystawek prac dziecięcych
-
zaznajamianie
dzieci z literaturą dziecięcą
-
organizowanie
zajęć otwartych i warsztatów dla rodziców
-
uczestniczenie
dzieci w uroczystościach przedszkolnych, konkursach, koncertach
Metody pracy wspomagające realizację zagadnień w zakresie oddziaływań wychowawczych
-
Gry
symulacyjne;
-
Gry
i zabawy tematyczne i dowolne;
-
Historyjki
obrazkowe, puzzle tematyczne;
-
Dyskusje
z grupą przy ilustracjach;
-
Opowiadania,
baśnie, legendy, czytanki;
-
Drama;
-
Scenki
rodzajowe;
-
Twórczość
dziecięca;
-
Treningi
umiejętności;
-
Spotkania
poznawcze;
-
Doświadczanie,
rozwiązywanie problemów;
-
Wycieczki
tematyczne;
-
Wyjazdy:
wycieczki po regionie.
Zasady
-
zasada
dobra dziecka, zgodnie z którą, wszystkie działania podejmowane
są w najlepiej pojętym interesie dziecka,
-
zasada
równości, zgodnie z którą wszystkie dzieci uczęszczające do
przedszkola, niezależnie od stanu psychicznego, fizycznego,
materialnego, są traktowane tak samo,
-
zasada
ujednolicenia oddziaływań wychowawczych, zgodnie z którą
zadaniem przedszkola jest działanie mające na celu uświadomienie
rodzicom ich roli w wychowywaniu dziecka i pozyskanie rodziców do
współpracy.
Gromadząc informacje o stanie rozwoju dziecka kierujemy się zasadami :
-
nauczyciele
zobowiązani są do gromadzenia informacji o dziecku i
dokumentowaniu jego rozwoju w sposób wypracowany przez nauczycieli
-
informacje
o dziecku zawarte są w arkuszach obserwacyjnych, teczkach
indywidualnych, innych dokumentach wypracowanych przez nauczycieli
-
rodzice
o postępach edukacyjnych swoich dzieci dowiadują się na
zebraniach grupowych, w trakcie indywidualnych rozmów podejmowanych
z inicjatywy nauczyciela lub rodzica, warsztatach.
-
na życzenie rodziców nauczyciel zobowiązany jest napisać opinię o aktualnych osiągnięciach dziecka
-
rodzice
mają możliwość uzyskania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w
ramach współpracy z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną oraz
mogą skorzystać z pomocy logopedy
Zasady współpracy wychowawczej z rodziną dziecka opierają się na:
-
przekazywaniu
rodzicom (opiekunom) rzetelnej informacji na temat postępów
dziecka, jego zachowania oraz ewentualnych niepowodzeń
-
włączaniu
rodziców i innych członków rodziny do podejmowania działań na
rzecz placówki
-
na
szerzeniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców
-
poznawaniu
sytuacji i warunków domowych dziecka oraz potrzeb
opiekuńczo-wychowawczych
-
informowaniu
rodziców o osiągnięciach jak również negatywnych zachowaniach
dziecka
-
w
przypadku negatywnych zachowań dziecka, wskazywanie na konkretne
zachowanie a nie ocenianie go
-
tworzeniu
pozytywnej atmosfery w kontaktach z rodziną dziecka
Zasady współpracy ze środowiskiem lokalnym opierają się na:
-
propagowaniu
idei integracji dzieci ze środowiskiem społecznym (inne
przedszkola, szkoły, instytucje kulturalno - oświatowe i inne)
-
podtrzymywaniu
tradycji organizowania imprez o charakterze lokalnym
-
współpracy
z Poradnią Psychologiczno- Pedagogiczną, szkołami, władzami
-
samorządowymi
oraz innymi instytucjami wspierającymi placówkę w organizowanych
przez nią akcjach, festynach, uroczystościach
-
włączaniu
się w różnorodne imprezy kulturalne, konkursy organizowane na
terenie miasta
ROZDZIAŁ VII
Cechy nauczyciela wychowującego
Do
cech nauczyciela wychowującego należy:
-
stwarzanie
sytuacji, w których dziecko aktywnie rozwija wszystkie sfery swojej
osobowości
-
kształtowanie
umiejętności nawiązywania bliskiego i serdecznego kontaktu z
innymi
-
pomaganie
dziecku w budowaniu pozytywnego obrazu własnego ,,Ja”
-
rozwijanie
umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, dokonywanie
wyboru oraz przeżywanie efektów własnych działań, wdrażanie do
zachowań społecznie akceptowanych
-
poszerzanie
zakresu swoich kompetencji wychowawczych
-
poznawanie
środowiska rodzinnego dziecka, szczególnie oczekiwań rodziców
wobec przedszkola
-
stwarzanie bezpiecznej dla dziecka atmosfery warunkującej zdrowie fizyczne i psychiczne
-
kształtowanie
powszechnie uznanych postaw zgodnych z wartościami: miłość,
dobro, piękno, prawda
-
stosowanie
metod wychowawczych wzmacniających pozytywne zachowania wychowanków
-
eliminowanie
zachowań niepożądanych,
-
współdziałanie
z rodziną dziecka w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych
-
wzajemnie
wspieranie swoich działań w ramach współpracy koleżeńskiej
-
pełnienie
roli inspirującej i integrującej proces wychowawczy
-
respektowanie
prawa rodziców do głosu w ważnych sprawach związanych z
dzieckiem
-
dotrzymywanie
umów, tajemnic, przyrzeczeń
-
poznanie
i przestrzeganie praw dziecka
-
kreatywność
i otwartość
Prawa Dziecka
Od
dawna wiadomo jak ogromny wpływ na życie człowieka wywiera wiek
przedszkolny. Dlatego też właśnie w tym okresie każda jednostka
powinna być traktowana jako odrębna osoba, którą charakteryzuje
tylko jej właściwy rytm i tępo rozwoju. Rozwój poszczególnych
sfer, tj. motoryki, percepcji mowy, myślenia, emocji i kontaktów
społecznych może również być odmienny dla każdego dziecka.
Zgodnie z założeniami programu wychowania w przedszkolu, dziecko
powinno być traktowane w procesie wychowania jako rozwijający się
podmiot. O podmiotowości dziecka w procesie wychowania mówi się
ostatnio bardzo wiele i różne są na ten temat poglądy. W
założeniu ma to być adaptacja prawa dziecka do samostanowienia,
tworzenia wokół niego odpowiednich warunków, organizowania
profesjonalnego procesu edukacyjnego, któremu poddane będzie
dziecko w trosce o jego dobro. Różnie jednak pojmowana jest
podmiotowość dziecka i różnie nauczyciele realizują jej wartość
w praktyce. Do tego, aby nauczyciel mógł traktować dziecko
podmiotowo w procesie wychowawczym, najpierw on sam musi czuć się
podmiotowo w swojej roli. Zachowanie podmiotowości przez nauczyciela
i wychowanka we wspólnie realizowanym zadaniu jest działaniem
wymagającym wiedzy, samokontroli i umiejętności
respektowania siebie nawzajem.
Im
wcześniej dziecko spotyka się z wartościami wyższymi takimi jak:
sprawiedliwość, tolerancja, poszanowanie godności i wolności
innych, tym łatwiej podlega procesowi socjalizacji. Uczenie
poszanowania praw innych i radzenia sobie w sytuacjach naruszania
praw własnych, jest elementem wychowania przygotowującego do życia
w społeczeństwie demokratycznym. Spośród wielu praw dziecka
gwarantowanych w programie wychowawczym przede wszystkim należy
wymienić:
-
prawo
do życia i rozwoju,
-
prawo
do swobody myśli, sumienia i wyznania,
-
prawo
do wyrażania własnych poglądów,
-
prawdo
do wolności od przemocy fizycznej, psychicznej, nadużyć
seksualnych i wszelkiego okrucieństwa,
-
prawo
do wypoczynku i czasu wolnego,
-
prawo
do godności i nietykalności osobistej.
ROZDZIAŁ X
Normy zachowań obowiązujących w naszym przedszkolu
Normy
zachowania się podczas posiłków
-
siedzimy na krześle przysuniętym blisko do stołu i łyżkę lub widelec spokojnie wkładamy do ust,
-
jemy w ciszy, tj. nie mlaskamy, nie rozmawiamy,
-
jemy powoli (szybkie zjadanie – połykania jedzenia jest niezdrowe i nieeleganckie),
-
w trakcie jedzenia staramy się zachować czystość wokół talerza i na stole,
-
sztućcami i innym sprzętem posługujemy się bezpiecznie i kulturalnie, według
-
ustalonych wzorców,
-
podchodząc od stołu, wstajemy cicho i lekko odsuwamy krzesło, odchodząc stawiamy je z powrotem w to samo miejsce i mówimy „dziękuję”.
Normy
zachowania się w łazience
Mycie
rąk:
-
myjemy ręce:
-
zawsze przed posiłkami i po ich spożyciu,
-
zawsze po wyjściu z toalety,
-
zawsze po powrocie z podwórka.
-
Higiena
potrzeb fizjologicznych:
-
korzystamy z toalety wyłącznie pojedynczo,
-
zawsze spłukujemy po sobie wodę.
Normy
zachowania się w szatni:
-
starannie układamy swoją odzież, buty ustawiamy równo na półce,
-
pamiętamy o kolejności zakładania odzieży przed wyjściem na podwórko (spodnie – jeśli są zmienne, buty, sweter, szalik, kurtka, czapka, rękawiczki),
-
po powrocie z podwórka, przed wejściem do budynku, otrzepujemy buty z piasku, błota, śniegu, a następnie wycieramy buty o wycieraczkę,
-
przy rozbieraniu się pamiętamy o kolejności zdejmowania odzieży (odwrotnie niż przy ubieraniu),
-
starannie składamy odzież i odkładamy na swoją półkę.
Normy
zachowania się w sali zabaw:
-
używamy słów: proszę, dziękuję, przepraszam,
-
nie biegamy w sali,
-
dzielimy się zabawkami,
-
staramy się mówić umiarkowanym głosem,
-
sprzątamy po sobie zabawki, po skończonej zabawie odkładamy je na miejsce.
-
Śmieci i papierki wyrzucamy do kosza.
Normy
zachowań podczas pobytu w ogrodzie przedszkolnym:
-
bezpiecznie korzystamy z urządzeń terenowych,
-
nie popychamy innych,
-
nie bijemy się,
-
pomagamy młodszym kolegom,
-
nie oddalamy się z terenu ogrodu,
-
słuchamy poleceń nauczyciela.
Normy
zachowań podczas wycieczek i spacerów:
-
idziemy kolejno parami,
-
nie popychamy się,
-
uważnie słuchamy,
-
przestrzegamy zasad ruchu drogowego.
Normy
zachowań obowiązujące podczas imprez , uroczystości, spotkań
itp.
-
zajmujemy wyznaczone miejsce,
-
witamy się z gośćmi ,
-
uważnie słuchamy,
-
żegnamy się z gośćmi,
-
wychodzimy w ustalonej kolejności.
Kodeks przedszkolaka
<
Umiem wybaczać.
<
Szanuję uczucia innych.
<
Pogodny i roześmiany przychodzę do Przedszkola.
<
Jestem miły i uprzejmy wobec kolegów i dorosłych.
<
Troszczę się o zdrowie swoje i innych.
<
Pamiętam o ważnych słowach: proszę, dziękuję ,przepraszam.
<
Pomagam młodszym przedszkolakom.
<
Mówię umiarkowanym głosem.
<
Potrafię bezpiecznie korzystać ze sprzętu i zabawek.
<
Znam zasady poruszania się po budynku i po placu zabaw.
<
Bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym; umię dzielić się
zabawkami.
<
Pamiętam o konsekwencjach swojego działania.
<
Szanuję swoją własność.
<
Słucham co mówią inni.
<
Uczę się oceniać swoje zachowanie, swoją pracę, swoją zabawę.
<
Zwracam się z problemami do nauczyciela.
<
Nie jestem agresywny; nie biję rówieśników.
<
Mówię o swoich odczuciach okazuję je.
<
Nie obrażam się na innych.
<
Spożywam przygotowane dla mnie posiłki.
W
naszym przedszkolu:
DZIECKO:
-
Poznaje swoje prawa i obowiązki.
-
Czuje się bezpieczne.
-
Rozwija się twórczo i jest samodzielne.
-
Ma możliwość indywidualnego rozwoju i osiąga sukces.
-
Uczy się dostrzegać swoje mocne strony.
-
Buduje pozytywny obraz samego siebie.
-
Jest świadome swojej przynależności narodowej.
-
Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
-
Osiąga gotowość szkolną na wysokim poziomie.
RODZICE:
-
Uzyskują fachową pomoc pedagogiczną.
-
Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
-
Mogą mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach na temat pracy przedszkola.
-
Mogą bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
-
Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
-
Czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach,
-
Chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronna pomoc.
-
Są partnerami w tworzeniu klimatu działalności kształcąco - wychowawczej i zarządzania placówką.
NAUCZYCIELE:
-
Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych placówki.
-
Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
-
Tworzą i realizują autorskie programy dostosowane do potrzeb dziecka i placówki.
-
Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
-
Doskonalą swoją wiedzę i uzyskują nowe doświadczenia.
-
Wykorzystują twórcze i aktywne metody, promując nowatorski styl pracy.
-
Uzyskują wyższe stopnie awansu zawodowego.
-
Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
-
Monitorują efektywność własnej pracy.
-
Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.
-
Prowadzą obserwację pedagogiczną i diagnozują rozwój dziecka.
-
Dobierają metody wychowawcze i dydaktyczne, które wspomagają indywidualny rozwój dziecka.
-
Proponują rodzicom nowe formy współpracy.
Spodziewane efekty realizacji programu
Miarą
osiągnięć wynikających z realizacji programu będzie:
1.
Dziecko, które:
-
jest
ciekawe świata (rozbudzone poznawczo)
-
zna
zasady i normy zachowania obowiązujące w przedszkolu
-
zdaje
sobie sprawę z tego co zagraża zdrowiu i sprzyja jego zachowaniu
-
przestrzega
poleceń nauczyciela
-
jest
samodzielne w zakresie samoobsługi, szanuje swoją i cudzą
własność
-
jest
świadome ponoszenia konsekwencji złego zachowania
-
podejmuję
próbę samooceny
-
rozumie
różnicę pomiędzy dobrem i złem
2.
Zadowolenie nauczycieli wynikające z faktu:
-
bliższego
kontaktu z dzieckiem, traktowania go podmiotowo
-
jednolitego
oddziaływania wychowawczego wszystkich nauczycieli
-
osiągania
dobrych efektów wychowawczych
-
wzrostu
poziomu umiejętności w zakresie kompetencji wychowawczych
3.
Poprawna współpraca z rodzicami:
-
rodzice
poczują się gospodarzami przedszkola, osobami mającymi wpływ na
funkcjonowanie placówki
-
podejmują
stałą współpracę z nauczycielami
-
będą
inicjatorami akcji i uroczystości na rzecz wychowania i dobrego
funkcjonowania placówki w środowisku
Ewaluacja
-
Ewaluacji
programu wychowawczego dokonuje się na radzie pedagogicznej .
-
W
ewaluacji uwzględnia się opinię nauczycieli przedszkola,
wytwory dzieci.
-
Sposoby
ewaluacji:
-
analiza
dokumentów:
-
księga
protokołów rady pedagogicznej,
-
plany
miesięczne poszczególnych grup,
-
arkusze
obserwacji, dzienniki,
-
księga
protokołów rady pedagogicznej,
-
wytwory
dzieci.
Wskazówki
dla nauczycieli i rodziców do realizacji programu wychowawczego
przedszkola –kilka praktycznych rad:
-
bądźcie konsekwentni, róbcie to, co mówicie i mówcie o tym, co robicie,
-
bądźcie świadomi tego, czego uczycie,
-
bądźcie żywym przykładem właściwego działania,
-
bądźcie dobrymi obserwatorami dzieci,
-
dobrze poznajcie siebie i swoje możliwości,
-
połóżcie nacisk na pogłębianie swoich wiadomości i umiejętności,
-
stwórzcie atmosferę wzajemnego zaufania i szacunku,
-
nie oczekujcie, że natychmiast wystąpi u dziecka pożądana umiejętność, zmiany wymagają czasu.
Uwagi końcowe:
-
Za
realizację programu wychowawczego przedszkola odpowiedzialni są
wszyscy nauczyciele
-
Realizacja
zadań wychowawczych odbywa się przy współpracy rodziców. Zasady
współpracy określa niniejszy program oraz Statut Przedszkola.