PROGRAM PROFILAKTYCZNY


                                





 PROGRAM
PROFILAKTYKI
PRZEDSZKOLA NR 63
W GDAŃSKU



Autorzy programu: Ewa Migdał  we współpracy z rodzicami. 
 Program został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 12  września 2014r. 
Realizowany będzie przez okres 5 lat.



Wprowadzenie
Nowoczesne przedszkole to takie, które zajmuje  się opieką, wychowaniem, kształceniem i profilaktyką. Równocześnie  profilaktyka jest niezbędnym elementem wychowania, które jest procesem  i polega m. in. na wspomaganiu  dziecka w jego naturalnym rozwoju, kształtowaniu społecznie pożądanych postaw, zapobieganiu zagrożeniom.Według W. Okonia profilaktyką nazywamy „…ogół działań zapobiegających  niepożądanym skutkom rozwoju i zachowaniu ludzi” (Słownik pedagogiczny). Inaczej rzecz ujmując profilaktyka to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie   z trudnościami i eliminowanie czynników  zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu.
Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia, „zdrowie jest pełnią dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brakiem choroby” Jest to  za tym, taki stan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka, który  umożliwia mu zarówno realizowanie własnych zadań i aspiracji, jak i radzenie sobie ze środowiskiem i sprawne w nim funkcjonowanie. Prowadzenie działań profilaktycznych w zakresie wychowania zdrowotnego warunkuje prawidłowy rozwój dziecka we wszystkich sferach rozwoju i sprzyja kształtowaniu  zdrowemu stylowi życia.
Profilaktyka zdrowotna obejmuje szeroką skalę problemów. Należą do nich m.in. bezpieczeństwo,  sposób odżywiania się, warunki zabawy, pracy, odpoczynku, działania higieniczne, zapobieganie zagrożeniom i  chorobom, radzenie sobie w sytuacjach trudnych, zdobycie wiedzy i umiejętności związanej  z korzystaniem z opieki zdrowotnej.
Prezentowany program zakłada  rozpoczęcie  działań profilaktycznych  w sposób planowy i celowy  przy ścisłej współpracy   z rodzicami od najwcześniejszych lat  pobytu dziecka w przedszkolu.
Działania profilaktyczne i prozdrowotne wiążą się z określonymi warunkami i czynnikami.


Warunki sprzyjające zdrowiu fizycznemu dzieci to m.in.:
  • bezpieczny budynek i plac zabaw,
  • bezpieczne i ergonomiczne meble i zabawki,
  • higieniczny harmonogram dnia,
  • kaloryczne i regularne posiłki,
  • zdrowy styl życia,
  • opieka lekarsko-pielęgniarska.

Czynniki sprzyjające zdrowiu społecznemu dzieci to m.in.:
  • współdziałanie wszystkich podmiotów edukacji,
  • wspieranie w trudnościach,
  • uwzględnianie potrzeb, aspiracji i możliwości twórczych dzieci,
  • odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych,
  • podejmowanie decyzji i dokonywanie wyborów dotyczących zdrowia,
  • nagradzanie za starania i wysiłek.

Czynniki sprzyjające zdrowiu psychicznemu dzieci to m. in.:
  • dobre samopoczucie,
  • motywy zachowań prozdrowotnych,
  • aktywność intelektualna, emocjonalna i praktyczna na rzecz zdrowia własnego i innych osób,
  • ograniczanie stresów.


CELE SZCZEGÓŁOWE
Cele ukierunkowane na dziecko:
  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w aspekcie  fizycznym, psychicznym i społecznym, świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i  zagrożeń  w domu, w przedszkolu, na ulicy.
  • Kształtowanie postaw i przyzwyczajeń zdrowotno-kulturalnych.
  • Kształtowanie czynnych postaw prozdrowotnych.
  • Rozwijanie odporności i sprawności ruchowej.
  • Radzenie sobie w sytuacjach życiowych (umiejętność odmowy, właściwe reagowanie w sytuacji zatknięcia się z przemocą, agresją).
  • Wzmacnianie poczucia własnej wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
  • Wzmacnianie odporności emocjonalnej, nazywanie własnych emocji.
  • Uświadomienie szkodliwego wpływu na organizm różnego rodzaju używek.
  • Zdobycie wiedzy na temat zagrożeń dotyczących obcowania ze światem wirtualnym.

Cele dla nauczycieli:
  • Stwarzanie dzieciom optymalnych warunków do zdobywania wiedzy.
  • Kształtowania umiejętności, nawyków i zachowań prozdrowotnych.
  • Organizowanie działań profilaktycznych odnoszących się do szeroko pojmowanego zdrowia.
  • Wzbogacanie warsztatu pracy o nowe metody i formy.
  • Doskonalenie zawodowe w zakresie edukacji zdrowotnej.
  • Ciągły monitoring własnych działań na rzecz zdrowia dzieci w celu podnoszenia ich jakości.
  • Zachowanie  właściwych proporcji zajęć w pomieszczeniu zamkniętym i na powietrzu, między zajęciami odbywającymi się w pozycji siedzącej i w ruchu, wprowadzanie przerw odpoczynkowych, regularne spożywanie posiłków itp.

Cele dla rodziców
  • Przekazywanie przykładem osobistym wzorców zdrowego stylu życia.
  • Współdziałanie z nauczycielem w organizowaniu środowiska sprzyjającego edukacji zdrowotnej.
  • Udział rodziców w działaniach prowadzonych w przedszkolu na rzecz profilaktyki zdrowia i właściwych zasad higieny.
  • Prezentowanie przez rodziców postaw propagujących kształtowanie przyzwyczajeń i nawyków zdrowotnych.

Treści programu zostały ujęte w następujących modułach:
1. Bezpieczeństwo.
2. Higiena i kultura życia codziennego:
a) odżywianie,
b) korzystanie ze świeżego powietrza,
c) czystość i higiena osobista,
d) higiena narządów zmysłowych i układu nerwowego,
e) czystość i higiena otoczenia – zapobieganie chorobom.
3. Aktywność ruchowa.
4. Inne działania związane z profilaktyką zdrowia.


SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW WYCHOWANIA I KSZTAŁCENIA
Program  profilaktyczny pozwala nauczycielowi zadbać o harmonijny rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny wychowanków przy ścisłej, partnerskiej współpracy z rodzicami i innymi podmiotami edukacji. Proponowane działania służą wyzwoleniu aktywności własnej wychowanków, zmierzającej do coraz bardziej świadomego dbania   o własne, bezpieczeństwo i szeroko pojęte  zdrowie. Działania te obejmują swoim zasięgiem profilaktykę zdrowia wraz z  edukacją prozdrowotną oraz kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia, bezpieczeństwa, higieny i kultury życia codziennego, sprawności ruchowej.
Treści programowe realizowane będą z wykorzystaniem następujących metod:
metody organizowania środowiska wychowawczego - ponieważ wiek przedszkolny charakteryzuje się dużą skłonnością dziecka do naśladownictwa, dlatego skłonność tą należy mieć na uwadze  w organizowaniu i  stworzeniu poprawnego i wzorcowego środowiska życia codziennego dzieci i warunków materialnych, na co składa się:
·         prezentowanie wzorów osobowych - osobisty przykład nauczyciela  i innych pracowników przedszkola,
·         estetyka i prawidłowe funkcjonowanie otoczenia budynku przedszkolnego i placu zabaw,
·         właściwe warunki sanitarno - higieniczne,
·         właściwa organizacja życia codziennego w zakresie higieny,
metody odtwórcze polegające na odtwarzaniu czynności, ruchów, pozycji zademonstrowanych oraz  zachowań zaobserwowanych  w środowisku. Charakterystycznym dla tej grupy elementem jest wzór, pokaz.
metoda oddziaływania przez świadomość (przekazu wiedzy) polegająca na instruowaniu, przekazywaniu informacji, wyjaśnianiu,  np.  z wykorzystaniem literatury (szczególnie przydatna w nowych sytuacjach lub w celu uzupełnienia wiedzy);
metoda pobudzania zachowań korzystnych dla zdrowia polegająca na wyzwalaniu u dzieci chęci do samodzielności w działaniach mających na celu dbałość o zdrowie (stawianie wymagań, inspirowanie do podejmowania działań, współzawodnictwo);
metoda utrwalania pożądanych zachowań i przyzwyczajeń polegająca na powtarzaniu werbalnym i czynnościowym. Utrwalanie odbywa się przez powtarzanie czynności w warunkach naturalnych i celowo organizowanych;
metody aktywizujące wykorzystujące dziecięcą ekspresję (np. drama, techniki plastyczne, burza mózgów,  gimnastyka twórcza R.  Labana i elementy systemu C. Orffa,  metoda  ruchu rozwijającego  W. Sherborne,  konkursy, twórcze zabawy ruchowe, metoda problemowa itp.).
Niezwykle ważną rolę w procesie wychowania zdrowotnego odgrywa zabawa. Podejmowana przez dziecko dla przyjemności, dla zaspokojenia potrzeby ruchu i działania ma duże znaczenie kształcące i wychowawcze, sprzyja rozwojowi fizycznemu i psychicznemu dziecka. Zabawa jest doskonałą okazją do inicjowania przez dorosłych sytuacji edukacyjnych, służących przekazaniu lub utrwalaniu treści zdrowotnych. Sprzyja kierowaniu procesem wdrażania i utrwalania nawyków i przyzwyczajeń, a w konsekwencji - kształtowaniu postaw w taki sposób, aby działania dziecka nabrały cech dobrowolności i wypływały z jego osobowości.

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Realizacja celów programu zakłada stopniowe opanowanie przez dzieci umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń związanych z profilaktyką zdrowia,   a dziecko kończące edukację przedszkolną będzie podejmować samodzielne próby samooceny własnej aktywności oraz refleksji i samokontroli swoich zachowań.

UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Program będzie realizowany we wszystkich grupach wiekowych przez  nauczycielki w ścisłej współpracy z  personelem obsługi i rodzicami.
Treści programu wykorzystywane będą do opracowywania tematyki kompleksowej w ramach planów miesięcznych, a także podczas różnych sytuacji w ciągu dnia. Treści  dostosowano do potrzeb  i  możliwości  dzieci. Program umożliwia indywidualizację pracy z dziećmi. Zajęcia i zabawy będą prowadzone zgodnie  z zasadą stopniowania trudności.


METODY PRZEPROWADZENIA ANALIZY EFEKTYWNOŚCI REALIZOWANEGO  PROGRAMU

PLAN PROCESU EWALUACJI PROGRAMU
Uzasadnienie ewaluacji
  • Przez cały okres wdrażania programu wszystkie działania podlegać będą kontroli i ocenie, aby stwierdzić skuteczność stosowanych metod, osiąganie lub nieosiągalnie założonych celów i zadań.

Celem ewaluacji jest określenie:
  • jakie zmiany zaszły w poziomie i zakresie wiedzy i umiejętnościach dzieci dotyczących zdrowia (bezpieczeństwa, higieny i kultury życia codziennego) i aktywności ruchowej;
  • jaką rolę odgrywa przedszkole w kształtowaniu wiedzy prozdrowotnej dzieci, rodziców, pracowników przedszkola;
  • jak przebiega współpraca z rodzicami, specjalistami, współpracownikami przedszkola,  ze środowiskiem lokalnym.

Rodzaje ewaluacji
  • monitoring – bieżąca obserwacja,
  • ewaluacja wynikowa – po zakończeniu programu.

Techniki badawcze:
  • obserwacja postępów dzieci,
  • rozmowy z rodzicami,
  • analiza dokumentów.

Wykorzystanie ewaluacji
  • O wynikach ewaluacji na bieżąco informowani będą: dyrektor,  rodzice.

Obszary ewaluacji:
  • W jaki sposób wykorzystywane metody i formy pracy wpływały na zmiany w rozwoju zdrowotnym dzieci i w ich zachowaniach?
  • Stopień zadowolenia dzieci z udziału w organizowanych zajęciach.
  • Stopień zadowolenia rodziców z proponowanych form i metod pracy.

Moduł 1.  BEZPIECZEŃSTWO

Zakres treści

Działania edukacyjne
1. Stosuję się do zasad:
„ Ja pilnuję swojej mamy, mama pilnuje mnie”.
„Jestem blisko swojej pani, pani jest blisko mnie”.
2. Jestem ostrożny podczas zabaw zabawkami.
3. Omijam nieznane i niebezpieczne przedmioty.
4. Uważam na innych podczas zabaw w domu i w przedszkolu.
5. Nie skarżę, ale zgłaszam nauczycielowi, gdy się dzieje coś złego mnie i moim kolegom.
6. Uważnie przechodzę przez ulicę i chodzę po chodniku.
7. Poznaję przepisy ruchu drogowego.
8. Nie dowierzam wszystkim, złych ludzi też mogę spotkać na swojej drodze.
9. Znam swój adres zamieszkania, bo dobrze wiedzieć, gdzie mieszkam, gdy się np. zgubię, wiem, do kogo mogę się zwrócić o pomoc.
10. Poznaję pracę policjanta i strażaka, dowiaduję się, że te osoby pomagają wszystkim w razie potrzeby.
11. Poznaję urządzenia elektryczne, ale obsługiwanie ich nie jest dla mnie bezpieczne.
12. Nie bawię się środkami do mycia i do czyszczenia, gdyż są to substancje trujące.
13. Lekarstwa podaje mi tylko osoba dorosła, której ufam.
14.Poznaję podstawowe sposoby udzielania pierwszej pomocy. Pamiętam numery alarmowe.
15. Dowiaduję się o skutkach nałogów,  np.  palenia papierosów, picia alkoholu. Nałogi szkodzą zdrowiu.
16. Dowiaduję się, że należy zgłosić rodzicom, nauczycielowi, gdy ktoś bez potrzeby dotyka moje ciało.

  • Wykorzystanie codziennych zdarzeń w przedszkolu; zwracanie uwagi na dydaktyczny i wychowawczy aspekt codziennych sytuacji.
  • Organizowanie sytuacji  edukacyjnych, w których dzieci mają okazję zrozumieć pożądane zachowania i nauczyć się ich stosować w codziennym życiu  w domu  i w przedszkolu.
  • Organizowanie zabaw:
· z elementem dramy,
· inscenizacji.
  • Organizowanie scenek rodzajowych (sprzyjających przeżywaniu).
  • Sprawdzanie i konserwacja zabawek i sprzętów w przedszkolu.
  • Obserwowanie zachowania się ludzi na chodniku i ulicy.
  • Organizowanie zajęć na temat:
· Bezpieczeństwo na drodze.
· Bezpieczeństwo w domu i w przedszkolu.
  • Zorganizowanie wycieczki do Straży Pożarnej na temat:  „Rola i zadania Straży Pożarnej”.
  • Zabezpieczenie kontaktów i sprzętów elektrycznych.
  • Wykorzystanie przykładów z  literatury.
  • Organizowanie  quizu dla dzieci na temat zdobytych wiadomości.
  • Współpraca z Pomorskim Oddziałem Okręgowym Polskiego Czerwonego Krzyża. Program profilaktyczny udzielania Pierwszej pomocy.
  • Super wiewiórka-przyjaciółka Oli i Kuby-celem programu jest wykształcenie nawyków dbałości o bezpieczeństwo, higienę ,tolerancję i pomoc potrzebującym.








STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
  • przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się w różnych pomieszczeniach przedszkola  i w ogrodzie, bawi się ostrożnie, by nikomu nie wyrządzić krzywdy;
  • potrafi dostrzec niebezpieczeństwo (np. uszkodzone zabawki, sprzęt, rozsypane szkło itp.), informuje o nim nauczycielkę;
  • przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego, potrafi odczytać proste znaki drogowe, np. przejście dla pieszych, właściwie reaguje na barwy sygnalizacji świetlnej;
  • rozumie, jaką rolę pełni policjant  w życiu społecznym, obdarza go zaufaniem – wie, że może zwrócić się do niego o pomoc w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu;
  • unika miejsc niedozwolonych do zabaw (np. w pobliżu tras komunikacyjnych);
  • wymienia  skutki spożywania nieznanych owoców, znalezionych produktów, rozumie konieczność zachowania ostrożności wobec nieznanych roślin, grzybów;
  • rozumie konieczność zachowania ostrożności wobec nieznanych zwierząt (np. z powodu ich np. choroby, agresji itp.);
  • przestrzega zakazu zabawy lekarstwami (w tym połykania lekarstw bez dozoru osób dorosłych), zabaw środkami chemicznymi, niebezpiecznymi nieużytkami (np. szkło, brudne surowce wtórne itp.) zapałkami;
  • pamięta swój adres zamieszkania, lecz nie ujawnia go osobom nieznajomym (poza takimi sytuacjami, jak zgubienie się  w tłumie – wie, komu może podać swoje dane, np. policjantowi);
  • poprawnie i bezpiecznie – w obecności osoby dorosłej – włącza i wyłącza za pomocą przycisków lub pilota prostych w  obsłudze urządzeń technicznych;
  • stosuje podstawowe zasady pierwszej pomocy;
  • ocenia zachowania innych osób w aspekcie bezpieczeństwa;
  • radzi sobie w sytuacjach zetknięcia się z  zagrożeniem,  np. złym dotykiem, przemocą.


Moduł 2.  HIGIENA I KULTURA ŻYCIA CODZIENNEGO: 

a) Odżywianie

Zakres treści

Działania edukacyjne

1. Ćwiczę posługiwanie się łyżką i  widelcem.
2. Uczę się jeść sztućcami.
3. Doskonalę technikę jedzenia.
4. Próbuję różnych pokarmów, żeby  być silnym  i właściwie się rozwijać.
5. Uczę się, jak należy zachowywać się  przy stole, nie przeszkadzać innym.
6. Dowiaduje się o zdrowej żywności i szkodliwości nadmiaru słodyczy dla zdrowia.
7. Staram się siedzieć prosto przy stole.
8. Zarazki to mój wróg, trzeba je niszczyć myjąc często ręce i produkty  żywnościowe.
9. Dowiaduję się, jak można nakryć do stołu.
10. Kulturalnie jem przy stole.


  • Wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.
  • Organizowanie  zabaw i zajęć prowadzących do zrozumienia  zasady kultury zachowania się przy stole.
  • Hodowla nowalijek w kąciku przyrody.
  • Wspólnie z dziećmi mycie warzyw i owoców.
  • Przygotowywanie wspólnie z dziećmi  sałatek i surówek   owocowo - warzywnych. Próby smakowe.
  • „Podjadanie” w ciągu dnia przez dzieci surowych warzyw, owoców i picie wody.
  • Podczas uroczystości przedszkolnych wprowadzenie zwyczaju częstowania dzieci zdrowymi produktami.
  • Wykorzystywanie przykładów z literatury dziecięcej.
  • Spotkanie z dietetykiem-Piramida zdrowia.



STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
·         potrafi kulturalnie jeść, w tym umiejętnie posługiwać się łyżką, widelcem, próbuje posługiwać się nożem, zachowuje czystość przy stole, właściwie korzysta z papierowej serwetki, stosuje formy grzecznościowe: proszę, dziękuję, smacznego itp.;
·         rozumie konieczność spożywania posiłków o stałych porach dnia, zachowywania przerw między nimi;
·         rozumie konieczność jedzenia pokarmów niezbędnych dla zdrowia, zachowania umiaru  w jedzeniu słodyczy;
·         przestrzega zakazu jedzenia nie umytych warzyw i owoców, picia wody  i napojów niezdatnych do spożycia (np. nie przegotowanej wody, napoju  z brudnej butelki).



b) Korzystanie ze świeżego powietrza

Zakres treści

Działania edukacyjne
1. Chętnie spaceruję i bawię się na  podwórku.
2. Dowiaduję się o znaczeniu  świeżego powietrza dla zdrowia.
3. Często przebywam na dworze i podejmuję różne zabawy     z  nauczycielem i z kolegami.
4. Ćwiczę na przyrządach i naturalnych przeszkodach terenowych.
5. Czuję, kiedy jest mi gorąco, a kiedy muszę się rozgrzać, gdy marznie moje ciało.
6. Uczę się prawidłowo oddychać.
7. Wykonuję ćwiczenia oddechowe w  sali i na powietrzu.
8. Lubię przebywać w wywietrzonych pomieszczeniach.

  • Codzienny pobyt na świeżym powietrzu o różnych porach dnia.
  • Organizowanie zajęć na powietrzu:
· zajęć ruchowych o charakterze gimnastycznym,
· spacerów w celach zdrowotnych,
· wycieczek do parku i lasu,
· ćwiczeń oddechowych.
  • Organizowanie zawodów sportowych na powietrzu.
  • Organizowanie spotkań i zabaw z rodzicami na powietrzu -  ubieranie się stosownie do temperatury.
  • Stwarzanie okazji do wspólnej zabawy dzieci młodszych i starszych.
  • Zabawy na przyrządach znajdujących się w ogrodzie przedszkolnym.
  • Prowokowanie  okazji do spontanicznej aktywności ruchowej, np. zabaw z  przyborami: paletki, piłki, skakanki.
  • Organizowanie zabaw terenowych.
  • Organizowanie zajęć plastycznych na powietrzu, np. rysowanie i malowanie.
  • Codzienne wietrzenie sal o różnych porach roku.



STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
  • korzysta z powietrza i słońca w celach zdrowotnych   i relaksacyjnych;
  • aktywnie wypoczywa (spacery, wycieczki, zabawy i gry na powietrzu) – aktywny wypoczynek jako źródło  zdrowia;
  • próbuje samodzielnie dobrać odzież do temperatury otoczenia.
  • rozumie szkodliwość spędzania dużej ilości czasu przed komputerem i telewizorem;
  • rozumie konieczność wietrzenia pomieszczeń bez względu na porę roku;
  • przestrzega zasad prawidłowego oddychania w pomieszczeniach i na powietrzu w różnych porach roku.


c) Czystość i higiena osobista

Zakres treści

Sposoby realizacji

1. Używam  własnych przyborów do mycia i czesania.
2. Prawidłowo i dokładnie myję zęby. Rozumiem, dlaczego tą czynność należy wykonywać kilka razy dziennie.
3. Utrzymuję w czystości  przybory do mycia, do czesania.
4. Dbam o czystość swojego ciała. Kiedy zachodzi potrzeba, myję ręce, buzię szyję.
5. Sprawdzam swój wygląd w lustrze. W razie potrzeby  staram się poprawić swoje ubrania, uczesać włosy, umyć buzię.
6. Ćwiczę składanie i układanie ubrań.
7. Staram się samodzielnie przebierać do odpoczynku i do zajęć ruchowych.
8. Ćwiczę i  doskonalę czynność wiązania butów.


  • Wykorzystywanie codziennych sytuacji w przedszkolu.
  • Codzienne  mycie rąk przed posiłkami, po wyjściu  z toalety,  po powrocie z podwórka i w innych przypadkach w razie potrzeby.
  • Organizowanie zabaw i zajęć w przedszkolu:
· zabaw tematycznych,
· pantomimicznych.
  • Wykorzystanie utworów literackich z literatury dziecięcej.
  • Codzienne mycie zębów w przedszkolu.
  • Spotkanie z ortodontą
  • Przebieranie się do odpoczynku i zabaw ruchowych.
  • Sprawdzanie i mycie przyborów toaletowych.



STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
  • rozumie konieczność codziennych zabiegów higienicznych;
  • często myje ręce  w ciągu dnia (przed posiłkami, po wyjściu  z ubikacji, po przyjściu z podwórka, po zajęciach  plastycznych). W razie potrzeby myje także twarz (np. ubrudzoną dżemem, czekoladą itp.);
  • rozumie konieczność codziennej zmiany odzieży, zwłaszcza bielizny;
  • umiejętnie korzysta (w razie potrzeby) ze szczoteczki do paznokci;
  • rozumie konieczność systematycznego mycia zębów, zwłaszcza po posiłkach i jedzeniu słodyczy, myje zęby zgodnie          
  • z podanymi zasadami; rozumie konieczność utrzymywania przyborów w czystości (kubek, szczotka);
  • potrafi samodzielnie zmienić odzież do zajęć gimnastycznych , estetycznie ułożyć ubranie  w wyznaczonym miejscu.


d) Higiena narządów zmysłowych i układu nerwowego

Zakres treści

Działania edukacyjne

1. Uczę się umiejętnego posługiwania głosem:
·  staram się nie krzyczeć,
·  dowiaduję się, że hałas szkodzi zdrowiu.
2. Uczę się, co szkodzi moim oczom.
3. Mogę bawić się tyko w miejscach dobrze oświetlonych.
4.Umiejętnie korzystam z telewizji, komputera, Internetu.
5. Nie dotykam oczu brudnymi rękami.
6. Kiedy jestem zmęczony, powinienem odpocząć.
7. Po zabawach i zajęciach odpoczywam w ciszy  i w  spokoju.
8. Wokół mnie są inne dzieci, które także potrzebują odpoczynku.
9. Staram się samodzielnie wykonywać różne zadania i czynności. Mimo niepowodzeń i przeszkód, staram się podejmować nowe próby i ćwiczę wytrwałość.
10. Kiedy potrzebuje pomocy, mówię o tym pani, rodzicom, kolegom i koleżankom.
11. Uczę się, że należy pomagać innym, nie drwić, nie wyśmiewać, kiedy ktoś płacze, cieszyć się z sukcesów innych.
12.  Staram się nie wyrządzać krzywdy innym, bo nie mam do tego prawa.
13.  Uczę się mówić, o tym, że jestem smutny, zły, zadowolony.
14.  W ogólnie przyjęty sposób wyrażam emocje, nie zachowuję się agresywnie.
15.  Mówię „nie”, kiedy ktoś mnie krzywdzi.
16.  Jestem tolerancyjny  wobec osób chorych, niepełnosprawnych.


  • Rozmowy indywidualne i grupowe.
  • Zabawy.
  • Przestrzeganie rytmu dnia.
  • Wykorzystywanie codziennych zdarzeń w przedszkolu.
  • Organizowanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających dziecku  poznawanie sposobów  wyrażania emocji (m.in. wykorzystanie technik dramowych).
  • Oglądanie bajek w telewizji i komputerze w celach edukacyjnych, siadanie  w bezpiecznej odległości od sprzętu.
  • Zapewnienie ciszy i spokoju podczas odpoczynku dzieci młodszych.
  • Zorganizowanie „kącików” do odpoczynku w grupach starszych.
  • Prowadzenie zabaw relaksacyjnych i muzykoterapii.
  • Ćwiczenia oddechowe.


STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
 Dziecko:
  • świadomie korzysta z miejsc dobrze oświetlonych podczas pracy z książką, prac plastycznych itp.;
  • świadomie unika hałasu, nie wywołuje go (np. nie krzyczy, rozumie szkodliwość żartów polegających na wydawaniu ostrych dźwięków blisko ucha innej osoby itp.);
  • potrafi nazwać swoje stany emocjonalne, (np. radość, smutek, lęk, złość) i źródła ich powstania – próbuje wyrażać je w sposób akceptowany, unika zachowań agresywnych;
  • potrafi dostrzec i nazwać stany emocjonalne innych osób, próbuje zrozumieć stany emocjonalne innych ludzi, uczy się umiejętnie na nie reagować;
  • podejmuje próby wyrażenia stanów emocjonalnych z wykorzystaniem różnych środków wyrazu;
  • dostrzega wokół siebie osoby niepełnosprawne, jest gotowe do niesienia pomocy potrzebującym (niepełnosprawnym)
  • próbuje wyrażać swoje racje zgodnie z przyjętymi normami – próbuje negocjować;
  • nie traktuje komputera jako największego towarzysza zabaw. Rozpoznaje złe zachowania w grach komputerowych, filmach.


e) Czystość i higiena otoczenia – zapobieganie chorobom

Zakres treści

Działania edukacyjne

1. Załatwiam potrzeby fizjologiczne w miejscach do tego wyznaczonych.
2. Staram się przestrzegać zasady „Każda rzecz ma swoje miejsce”. Staram się pamiętać o tym  w domu, w przedszkolu, na podwórku.
3. Obserwuję prace porządkowe nauczycieli, pań opiekunek w przedszkolu, rodziców w domu.
4. Biorę aktywny udział w pracach porządkowych w domu i w przedszkolu.
5. Dowiaduje się o:
· chorobach zakaźnych,
· konieczności wykonywania szczepień ochronnych, 
· kontroli u lekarza,
· konieczności zgłoszenia bólu i dolegliwości osobom  dorosłym.
6. Gdy jestem chory, nie przychodzę do przedszkolu, ponieważ mogę zarazić innych.
7. Gdy jestem chory, cierpliwie stosuje się do zaleceń lekarza i rodziców w domu.

  • Zachęcanie dzieci do porządkowania miejsca zabaw w sali i na podwórku.
  • Wspólne z dzieci sprzątanie zabawek w sali i na podwórku.
  • Częste mycie zabawek.
  • Udział dzieci w akcji „Sprzątanie świata”.
  • Podczas zabaw i zajęć odwoływanie się do przykładów z literatury.
  • Przykład własny personelu przedszkola.
  • Organizowanie wycieczek do Poradni Zdrowia.
  • Organizowanie w przedszkolu spotkań ze specjalistami w dziedzinie medycyny.


STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
  • rozumie potrzebę systematycznych wizyt kontrolnych u lekarza pediatry, u stomatologa,ortodonty;
  • rozumie konieczność właściwego zachowania się w trakcie badań lekarskich, szczepień ochronnych;
  • rozumie, co znaczy „właściwy  i pozytywny” stosunek do choroby;
  • zachowuje środki ostrożności podczas infekcji (zasłania ręką nos i usta podczas kichania  i kaszlu);
  • dba o porządek najbliższego otoczenia (np. ścieranie kurzu w sali, zbieranie śmieci na placu przedszkolnym w rękawiczkach ochronnych) – rozumie celowość tych zabiegów.

Moduł 3.  AKTYWNOŚĆ RUCHOWA

Zakres treści


Działania edukacyjne
1. Biorę aktywny udział w różnych zabawach ruchowych w sali i na powietrzu.
2. Ćwiczę całe moje ciało.
3. Bawię się ćwicząc, ćwiczę bawiąc się.
4. Podejmuję zabawy w wodzie i naukę pływania.
5. Słucham nauczyciela i wykonuję jego polecenia.
6.Poznaję zasady zabaw ruchowych w sali i na powietrzu - zasadę „fair – play”.
7. Dbam o prawidłową postawę swojego ciała podczas stania, siedzenia, wykonywania różnych czynności.

  • Organizowanie zabaw ruchowych w sali i na powietrzu (orientacyjno-porządkowe, bieżne, z elementami równowagi, czworakowania, wspinania, rzutu, celowania, toczenia, podskoku i skoku).
  • Organizowanie zajęć na basenie. Prowadzenie ćwiczeń w wodzie przez instruktorów pływania.
  • Organizowanie spacerów i wycieczek.
  • Organizowanie wycieczek do ośrodków sportowych.
  • Prowadzenie zabaw z elementem współzawodnictwa.
  • Prowadzenie gimnastyki profilaktycznej.




STANDARDY
Dziecko:
  • doskonali ogólną sprawność ruchową organizmu;
  • pewnie porusza się w przestrzeni;
  • wykonuje ćwiczenia indywidualnie i w grupie zgodnie z instruktarzem i zasadami bezpieczeństwa;
  • uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach organizowanych przez nauczyciela i swobodnych: z elementami biegu, czworakowania, wspinania, rzutu, celowania, toczenia, podskoku  i skoku, posługuje się różnymi przyborami;
  • uczestniczy w zabawach na śniegu i lodzie;
  • utrzymuje prawidłową postawę ciała podczas stania, chodzenia, siedzenia.

Moduł 4.  INNE DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z PROFILAKTYKĄ ZDROWIA
L.p.

Zakres treści

Sposoby realizacji
Współpraca
Termin
1.
Podejmowanie działań w zakresie udzielanej pomocy psychologiczno – pedagogicznej.

Praca z dziećmi wymagającymi pomocy psychologiczno – pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne.


Z nauczycielami, rodzicami dzieci, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.



2.

Profilaktyka wad postawy.

Udział dzieci w zabawach o charakterze profilaktycznym. W czasie pobytu dzieci w przedszkolu korygowanie postawy, np. podczas posiłków, zajęć


  Z nauczycielami


3.

Zapobieganie chorobom zakaźnym poprzez propagowanie szczepień ochronnych.


Spotkanie z lekarzem

  Z Poradnią Zdrowia

4.
Prowadzenie działań profilaktycznych i promocja zdrowia
-  Współdziałanie z rodzicami w zakresie podejmowanych działań profilaktycznych – udział rodziców w zajęciach  o tematyce zdrowotnej np. „Komputer przyjaciel i wróg”,  imprezach np. „Owocowy dzień” - wspólne zabawy i zajęcia promujące owoce
-  Organizowanie wycieczek plenerowych dla dzieci.
- Zorganizowanie wycieczki plenerowej dla dzieci z udziałem rodziców.
- Przygotowywanie dla rodziców  przedstawienia o tematyce zdrowotnej.
-  Udział dzieci w Olimpiadzie Sportowej Przedszkolaków.

  Z rodzicami




LITERATURA:
1. Dutkiewicz K., Kamińska K., Edukacja zdrowotna, NK Warszawa, 2001.
2. Fuchs B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2006.
3. Frątczakowie E., J., Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych, Toruń 1996.
4. Gaś Z.B., Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja; poradnik metodyczny, Warszawa 2003.
5. Gniewkowski W., Ewolucja idei wychowania zdrowotnego (w:) „Wychowanie w Przedszkolu” nr 4/1989.
6. Hansen A., O sztuce wypoczynku, Warszawa 1983.
7. Jacewicz K., Promowanie zdrowego stylu życia (w:) „Wychowanie w Przedszkolu” nr 7/1999.
8. Jaworska R., Poradnik wychowania zdrowotnego dzieci w wieku 3 – 6 lat, Płock 1995.
9. Karski J., Promocja zdrowia, Warszawa 1999.
10. Korczak C., Higiena i ochrona zdrowia, Warszawa 1989.
11. Łopatkowa M., Niebezpieczne ścieżki ciekawości dziecka, Warszawa 1974.
12. Okoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1987.
13. Szymańska. J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2012.

Podstawa prawna:
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
2. Konwencja o Prawach Dziecka
3. Art. 54 ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012r. poz. 997), załącznik nr 1 podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.