PROGRAM
PROFILAKTYKI
PRZEDSZKOLA NR 63
W GDAŃSKU
PROFILAKTYKI
PRZEDSZKOLA NR 63
W GDAŃSKU
Autorzy programu: Ewa Migdał we współpracy z rodzicami.
Program został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 12 września 2014r.
Realizowany będzie przez okres 5 lat.
Program został uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną na posiedzeniu w dniu 12 września 2014r.
Realizowany będzie przez okres 5 lat.
Wprowadzenie
Nowoczesne przedszkole to takie, które zajmuje się opieką,
wychowaniem, kształceniem i profilaktyką. Równocześnie profilaktyka jest
niezbędnym elementem wychowania, które jest procesem i polega m. in. na
wspomaganiu dziecka w jego naturalnym rozwoju, kształtowaniu społecznie
pożądanych postaw, zapobieganiu zagrożeniom.Według W. Okonia
profilaktyką nazywamy „…ogół działań zapobiegających niepożądanym skutkom
rozwoju i zachowaniu ludzi” (Słownik pedagogiczny). Inaczej rzecz ujmując
profilaktyka to proces wspierania dziecka w radzeniu sobie z
trudnościami i eliminowanie czynników zagrażających prawidłowemu rozwojowi
i zdrowemu życiu.
Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia, „zdrowie jest pełnią
dobrostanu fizycznego, psychicznego i społecznego, a nie tylko brakiem choroby”
Jest to za tym, taki stan fizyczny, psychiczny i społeczny człowieka,
który umożliwia mu zarówno realizowanie własnych zadań i aspiracji, jak i
radzenie sobie ze środowiskiem i sprawne w nim funkcjonowanie. Prowadzenie
działań profilaktycznych w zakresie wychowania zdrowotnego warunkuje prawidłowy
rozwój dziecka we wszystkich sferach rozwoju i sprzyja kształtowaniu
zdrowemu stylowi życia.
Profilaktyka zdrowotna obejmuje szeroką skalę problemów. Należą do nich
m.in. bezpieczeństwo, sposób odżywiania się, warunki zabawy, pracy,
odpoczynku, działania higieniczne, zapobieganie zagrożeniom i chorobom,
radzenie sobie w sytuacjach trudnych, zdobycie wiedzy i umiejętności
związanej z korzystaniem z opieki zdrowotnej.
Prezentowany program zakłada rozpoczęcie działań
profilaktycznych w sposób planowy i celowy przy ścisłej
współpracy z rodzicami od najwcześniejszych lat pobytu
dziecka w przedszkolu.
Działania profilaktyczne i prozdrowotne wiążą się z określonymi warunkami i
czynnikami.
Warunki sprzyjające zdrowiu fizycznemu dzieci to
m.in.:
- bezpieczny budynek i plac zabaw,
- bezpieczne i ergonomiczne meble i zabawki,
- higieniczny harmonogram dnia,
- kaloryczne i regularne posiłki,
- zdrowy styl życia,
- opieka lekarsko-pielęgniarska.
Czynniki sprzyjające zdrowiu społecznemu dzieci to
m.in.:
- współdziałanie wszystkich podmiotów edukacji,
- wspieranie w trudnościach,
- uwzględnianie potrzeb, aspiracji i możliwości twórczych dzieci,
- odpowiedzialność za zdrowie swoje i innych,
- podejmowanie decyzji i dokonywanie wyborów dotyczących zdrowia,
- nagradzanie za starania i wysiłek.
Czynniki sprzyjające zdrowiu psychicznemu dzieci to m.
in.:
- dobre samopoczucie,
- motywy zachowań prozdrowotnych,
- aktywność intelektualna, emocjonalna i praktyczna na rzecz zdrowia własnego i innych osób,
- ograniczanie stresów.
CELE SZCZEGÓŁOWE
Cele ukierunkowane na dziecko:
- Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa w aspekcie fizycznym, psychicznym i społecznym, świadome unikanie niebezpiecznych sytuacji i zagrożeń w domu, w przedszkolu, na ulicy.
- Kształtowanie postaw i przyzwyczajeń zdrowotno-kulturalnych.
- Kształtowanie czynnych postaw prozdrowotnych.
- Rozwijanie odporności i sprawności ruchowej.
- Radzenie sobie w sytuacjach życiowych (umiejętność odmowy, właściwe reagowanie w sytuacji zatknięcia się z przemocą, agresją).
- Wzmacnianie poczucia własnej wartości i budowanie pozytywnego obrazu siebie.
- Wzmacnianie odporności emocjonalnej, nazywanie własnych emocji.
- Uświadomienie szkodliwego wpływu na organizm różnego rodzaju używek.
- Zdobycie wiedzy na temat zagrożeń dotyczących obcowania ze światem wirtualnym.
Cele dla nauczycieli:
- Stwarzanie dzieciom optymalnych warunków do zdobywania wiedzy.
- Kształtowania umiejętności, nawyków i zachowań prozdrowotnych.
- Organizowanie działań profilaktycznych odnoszących się do szeroko pojmowanego zdrowia.
- Wzbogacanie warsztatu pracy o nowe metody i formy.
- Doskonalenie zawodowe w zakresie edukacji zdrowotnej.
- Ciągły monitoring własnych działań na rzecz zdrowia dzieci w celu podnoszenia ich jakości.
- Zachowanie właściwych proporcji zajęć w pomieszczeniu zamkniętym i na powietrzu, między zajęciami odbywającymi się w pozycji siedzącej i w ruchu, wprowadzanie przerw odpoczynkowych, regularne spożywanie posiłków itp.
Cele dla rodziców
- Przekazywanie przykładem osobistym wzorców zdrowego stylu życia.
- Współdziałanie z nauczycielem w organizowaniu środowiska sprzyjającego edukacji zdrowotnej.
- Udział rodziców w działaniach prowadzonych w przedszkolu na rzecz profilaktyki zdrowia i właściwych zasad higieny.
- Prezentowanie przez rodziców postaw propagujących kształtowanie przyzwyczajeń i nawyków zdrowotnych.
Treści programu zostały ujęte w następujących
modułach:
1. Bezpieczeństwo.
2. Higiena i kultura życia codziennego:
a) odżywianie,
b) korzystanie ze świeżego
powietrza,
c) czystość i higiena osobista,
d) higiena narządów zmysłowych i
układu nerwowego,
e) czystość i higiena otoczenia –
zapobieganie chorobom.
3. Aktywność ruchowa.
4. Inne działania związane z profilaktyką zdrowia.
SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW WYCHOWANIA I
KSZTAŁCENIA
Program profilaktyczny pozwala nauczycielowi zadbać o harmonijny
rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny wychowanków przy ścisłej, partnerskiej
współpracy z rodzicami i innymi podmiotami edukacji. Proponowane działania
służą wyzwoleniu aktywności własnej wychowanków, zmierzającej do coraz bardziej
świadomego dbania o własne, bezpieczeństwo i szeroko pojęte
zdrowie. Działania te obejmują swoim zasięgiem profilaktykę zdrowia wraz
z edukacją prozdrowotną oraz kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia,
bezpieczeństwa, higieny i kultury życia codziennego, sprawności ruchowej.
Treści programowe realizowane będą z wykorzystaniem następujących metod:
metody organizowania środowiska wychowawczego - ponieważ
wiek przedszkolny charakteryzuje się dużą skłonnością dziecka do
naśladownictwa, dlatego skłonność tą należy mieć na uwadze w
organizowaniu i stworzeniu poprawnego i wzorcowego środowiska życia
codziennego dzieci i warunków materialnych, na co składa się:
·
prezentowanie wzorów osobowych - osobisty przykład
nauczyciela i innych pracowników przedszkola,
·
estetyka i prawidłowe funkcjonowanie otoczenia budynku
przedszkolnego i placu zabaw,
·
właściwe warunki sanitarno - higieniczne,
·
właściwa organizacja życia codziennego w zakresie
higieny,
metody odtwórcze polegające na odtwarzaniu
czynności, ruchów, pozycji zademonstrowanych oraz zachowań zaobserwowanych w środowisku.
Charakterystycznym dla tej grupy elementem jest wzór, pokaz.
metoda oddziaływania przez świadomość (przekazu
wiedzy) polegająca na instruowaniu, przekazywaniu informacji, wyjaśnianiu,
np. z wykorzystaniem literatury (szczególnie przydatna w nowych
sytuacjach lub w celu uzupełnienia wiedzy);
metoda pobudzania zachowań korzystnych dla zdrowia polegająca
na wyzwalaniu u dzieci chęci do samodzielności w działaniach mających na celu
dbałość o zdrowie (stawianie wymagań, inspirowanie do podejmowania działań,
współzawodnictwo);
metoda utrwalania pożądanych zachowań i
przyzwyczajeń polegająca na powtarzaniu werbalnym i czynnościowym.
Utrwalanie odbywa się przez powtarzanie czynności w warunkach naturalnych i
celowo organizowanych;
metody aktywizujące wykorzystujące dziecięcą
ekspresję (np. drama, techniki plastyczne, burza mózgów, gimnastyka
twórcza R. Labana i elementy systemu C. Orffa, metoda ruchu
rozwijającego W. Sherborne, konkursy, twórcze zabawy ruchowe,
metoda problemowa itp.).
Niezwykle ważną rolę w procesie wychowania zdrowotnego odgrywa zabawa.
Podejmowana przez dziecko dla przyjemności, dla zaspokojenia potrzeby ruchu i
działania ma duże znaczenie kształcące i wychowawcze, sprzyja rozwojowi
fizycznemu i psychicznemu dziecka. Zabawa jest doskonałą okazją do inicjowania
przez dorosłych sytuacji edukacyjnych, służących przekazaniu lub utrwalaniu
treści zdrowotnych. Sprzyja kierowaniu procesem wdrażania i utrwalania nawyków
i przyzwyczajeń, a w konsekwencji - kształtowaniu postaw w taki sposób, aby
działania dziecka nabrały cech dobrowolności i wypływały z jego osobowości.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA
Realizacja celów programu zakłada stopniowe opanowanie przez dzieci
umiejętności, nawyków i przyzwyczajeń związanych z profilaktyką
zdrowia, a dziecko kończące edukację przedszkolną będzie podejmować
samodzielne próby samooceny własnej aktywności oraz refleksji i samokontroli
swoich zachowań.
UWAGI O REALIZACJI PROGRAMU
Program będzie realizowany we wszystkich grupach wiekowych przez
nauczycielki w ścisłej współpracy z personelem obsługi i rodzicami.
Treści programu wykorzystywane będą do opracowywania tematyki kompleksowej
w ramach planów miesięcznych, a także podczas różnych sytuacji w ciągu dnia.
Treści dostosowano do potrzeb i możliwości dzieci.
Program umożliwia indywidualizację pracy z dziećmi. Zajęcia i zabawy będą prowadzone
zgodnie z zasadą stopniowania trudności.
METODY PRZEPROWADZENIA ANALIZY EFEKTYWNOŚCI
REALIZOWANEGO PROGRAMU
PLAN PROCESU EWALUACJI PROGRAMU
Uzasadnienie ewaluacji
- Przez cały okres wdrażania programu wszystkie działania podlegać będą kontroli i ocenie, aby stwierdzić skuteczność stosowanych metod, osiąganie lub nieosiągalnie założonych celów i zadań.
Celem ewaluacji jest określenie:
- jakie zmiany zaszły w poziomie i zakresie wiedzy i umiejętnościach dzieci dotyczących zdrowia (bezpieczeństwa, higieny i kultury życia codziennego) i aktywności ruchowej;
- jaką rolę odgrywa przedszkole w kształtowaniu wiedzy prozdrowotnej dzieci, rodziców, pracowników przedszkola;
- jak przebiega współpraca z rodzicami, specjalistami, współpracownikami przedszkola, ze środowiskiem lokalnym.
Rodzaje ewaluacji
- monitoring – bieżąca obserwacja,
- ewaluacja wynikowa – po zakończeniu programu.
Techniki badawcze:
- obserwacja postępów dzieci,
- rozmowy z rodzicami,
- analiza dokumentów.
Wykorzystanie ewaluacji
- O wynikach ewaluacji na bieżąco informowani będą: dyrektor, rodzice.
Obszary ewaluacji:
- W jaki sposób wykorzystywane metody i formy pracy wpływały na zmiany w rozwoju zdrowotnym dzieci i w ich zachowaniach?
- Stopień zadowolenia dzieci z udziału w organizowanych zajęciach.
- Stopień zadowolenia rodziców z proponowanych form i metod pracy.
Moduł 1. BEZPIECZEŃSTWO
Zakres treści
|
Działania edukacyjne
|
1. Stosuję się do zasad:
„ Ja pilnuję swojej mamy, mama
pilnuje mnie”.
„Jestem blisko swojej pani, pani
jest blisko mnie”.
2. Jestem ostrożny podczas zabaw
zabawkami.
3. Omijam nieznane i niebezpieczne
przedmioty.
4. Uważam na innych podczas zabaw
w domu i w przedszkolu.
5. Nie skarżę, ale zgłaszam
nauczycielowi, gdy się dzieje coś złego mnie i moim kolegom.
6. Uważnie przechodzę przez ulicę
i chodzę po chodniku.
7. Poznaję przepisy ruchu
drogowego.
8. Nie dowierzam wszystkim, złych
ludzi też mogę spotkać na swojej drodze.
9. Znam swój adres zamieszkania,
bo dobrze wiedzieć, gdzie mieszkam, gdy się np. zgubię, wiem, do kogo mogę
się zwrócić o pomoc.
10. Poznaję pracę policjanta i
strażaka, dowiaduję się, że te osoby pomagają wszystkim w razie potrzeby.
11. Poznaję urządzenia
elektryczne, ale obsługiwanie ich nie jest dla mnie bezpieczne.
12. Nie bawię się środkami do
mycia i do czyszczenia, gdyż są to substancje trujące.
13. Lekarstwa podaje mi tylko
osoba dorosła, której ufam.
14.Poznaję podstawowe sposoby
udzielania pierwszej pomocy. Pamiętam numery alarmowe.
15. Dowiaduję się o skutkach
nałogów, np. palenia papierosów, picia alkoholu. Nałogi szkodzą
zdrowiu.
16. Dowiaduję się, że należy
zgłosić rodzicom, nauczycielowi, gdy ktoś bez potrzeby dotyka moje ciało.
|
· z elementem dramy,
· inscenizacji.
· Bezpieczeństwo na drodze.
· Bezpieczeństwo w domu i w
przedszkolu.
|
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
- przestrzega zasad bezpiecznego poruszania się w różnych pomieszczeniach przedszkola i w ogrodzie, bawi się ostrożnie, by nikomu nie wyrządzić krzywdy;
- potrafi dostrzec niebezpieczeństwo (np. uszkodzone zabawki, sprzęt, rozsypane szkło itp.), informuje o nim nauczycielkę;
- przestrzega podstawowych zasad ruchu drogowego, potrafi odczytać proste znaki drogowe, np. przejście dla pieszych, właściwie reaguje na barwy sygnalizacji świetlnej;
- rozumie, jaką rolę pełni policjant w życiu społecznym, obdarza go zaufaniem – wie, że może zwrócić się do niego o pomoc w sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu;
- unika miejsc niedozwolonych do zabaw (np. w pobliżu tras komunikacyjnych);
- wymienia skutki spożywania nieznanych owoców, znalezionych produktów, rozumie konieczność zachowania ostrożności wobec nieznanych roślin, grzybów;
- rozumie konieczność zachowania ostrożności wobec nieznanych zwierząt (np. z powodu ich np. choroby, agresji itp.);
- przestrzega zakazu zabawy lekarstwami (w tym połykania lekarstw bez dozoru osób dorosłych), zabaw środkami chemicznymi, niebezpiecznymi nieużytkami (np. szkło, brudne surowce wtórne itp.) zapałkami;
- pamięta swój adres zamieszkania, lecz nie ujawnia go osobom nieznajomym (poza takimi sytuacjami, jak zgubienie się w tłumie – wie, komu może podać swoje dane, np. policjantowi);
- poprawnie i bezpiecznie – w obecności osoby dorosłej – włącza i wyłącza za pomocą przycisków lub pilota prostych w obsłudze urządzeń technicznych;
- stosuje podstawowe zasady pierwszej pomocy;
- ocenia zachowania innych osób w aspekcie bezpieczeństwa;
- radzi sobie w sytuacjach zetknięcia się z zagrożeniem, np. złym dotykiem, przemocą.
Moduł 2. HIGIENA I KULTURA
ŻYCIA CODZIENNEGO:
a) Odżywianie
Zakres treści
|
Działania edukacyjne
|
1. Ćwiczę posługiwanie się łyżką
i widelcem.
2. Uczę się jeść sztućcami.
3. Doskonalę technikę jedzenia.
4. Próbuję różnych pokarmów,
żeby być silnym i właściwie się rozwijać.
5. Uczę się, jak należy zachowywać
się przy stole, nie przeszkadzać innym.
6. Dowiaduje się o zdrowej
żywności i szkodliwości nadmiaru słodyczy dla zdrowia.
7. Staram się siedzieć prosto przy
stole.
8. Zarazki to mój wróg, trzeba je
niszczyć myjąc często ręce i produkty żywnościowe.
9. Dowiaduję się, jak można nakryć
do stołu.
10. Kulturalnie jem przy stole.
|
|
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
·
potrafi kulturalnie jeść, w tym umiejętnie posługiwać
się łyżką, widelcem, próbuje posługiwać się nożem, zachowuje czystość przy
stole, właściwie korzysta z papierowej serwetki, stosuje formy grzecznościowe:
proszę, dziękuję, smacznego itp.;
·
rozumie konieczność spożywania posiłków o stałych
porach dnia, zachowywania przerw między nimi;
·
rozumie konieczność jedzenia pokarmów niezbędnych dla
zdrowia, zachowania umiaru w jedzeniu słodyczy;
·
przestrzega zakazu jedzenia nie umytych warzyw i
owoców, picia wody i napojów niezdatnych do spożycia (np. nie
przegotowanej wody, napoju z brudnej butelki).
b) Korzystanie ze świeżego powietrza
Zakres treści
|
Działania edukacyjne
|
1. Chętnie spaceruję i bawię się
na podwórku.
2. Dowiaduję się o znaczeniu
świeżego powietrza dla zdrowia.
3. Często przebywam na dworze i
podejmuję różne zabawy z nauczycielem i z
kolegami.
4. Ćwiczę na przyrządach i
naturalnych przeszkodach terenowych.
5. Czuję, kiedy jest mi gorąco, a
kiedy muszę się rozgrzać, gdy marznie moje ciało.
6. Uczę się prawidłowo oddychać.
7. Wykonuję ćwiczenia oddechowe
w sali i na powietrzu.
8. Lubię przebywać w wywietrzonych
pomieszczeniach.
|
· zajęć ruchowych o charakterze
gimnastycznym,
· spacerów w celach zdrowotnych,
· wycieczek do parku i lasu,
· ćwiczeń oddechowych.
|
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
- korzysta z powietrza i słońca w celach zdrowotnych i relaksacyjnych;
- aktywnie wypoczywa (spacery, wycieczki, zabawy i gry na powietrzu) – aktywny wypoczynek jako źródło zdrowia;
- próbuje samodzielnie dobrać odzież do temperatury otoczenia.
- rozumie szkodliwość spędzania dużej ilości czasu przed komputerem i telewizorem;
- rozumie konieczność wietrzenia pomieszczeń bez względu na porę roku;
- przestrzega zasad prawidłowego oddychania w pomieszczeniach i na powietrzu w różnych porach roku.
c) Czystość i higiena osobista
Zakres treści
|
Sposoby realizacji
|
1. Używam własnych przyborów
do mycia i czesania.
2. Prawidłowo i dokładnie myję
zęby. Rozumiem, dlaczego tą czynność należy wykonywać kilka razy dziennie.
3. Utrzymuję w czystości
przybory do mycia, do czesania.
4. Dbam o czystość swojego ciała.
Kiedy zachodzi potrzeba, myję ręce, buzię szyję.
5. Sprawdzam swój wygląd w
lustrze. W razie potrzeby staram się poprawić swoje ubrania, uczesać
włosy, umyć buzię.
6. Ćwiczę składanie i układanie
ubrań.
7. Staram się samodzielnie
przebierać do odpoczynku i do zajęć ruchowych.
8. Ćwiczę i doskonalę
czynność wiązania butów.
|
· zabaw tematycznych,
· pantomimicznych.
|
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
- rozumie konieczność codziennych zabiegów higienicznych;
- często myje ręce w ciągu dnia (przed posiłkami, po wyjściu z ubikacji, po przyjściu z podwórka, po zajęciach plastycznych). W razie potrzeby myje także twarz (np. ubrudzoną dżemem, czekoladą itp.);
- rozumie konieczność codziennej zmiany odzieży, zwłaszcza bielizny;
- umiejętnie korzysta (w razie potrzeby) ze szczoteczki do paznokci;
- rozumie konieczność systematycznego mycia zębów, zwłaszcza po posiłkach i jedzeniu słodyczy, myje zęby zgodnie
- z podanymi zasadami; rozumie konieczność utrzymywania przyborów w czystości (kubek, szczotka);
- potrafi samodzielnie zmienić odzież do zajęć gimnastycznych , estetycznie ułożyć ubranie w wyznaczonym miejscu.
d) Higiena narządów zmysłowych i
układu nerwowego
Zakres treści
|
Działania edukacyjne
|
1. Uczę się umiejętnego
posługiwania głosem:
· staram się nie krzyczeć,
· dowiaduję się, że hałas szkodzi
zdrowiu.
2. Uczę się, co szkodzi moim
oczom.
3. Mogę bawić się tyko w miejscach
dobrze oświetlonych.
4.Umiejętnie korzystam z
telewizji, komputera, Internetu.
5. Nie dotykam oczu brudnymi
rękami.
6. Kiedy jestem zmęczony,
powinienem odpocząć.
7. Po zabawach i zajęciach
odpoczywam w ciszy i w spokoju.
8. Wokół mnie są inne dzieci,
które także potrzebują odpoczynku.
9. Staram się samodzielnie
wykonywać różne zadania i czynności. Mimo niepowodzeń i przeszkód, staram się
podejmować nowe próby i ćwiczę wytrwałość.
10. Kiedy potrzebuje pomocy, mówię
o tym pani, rodzicom, kolegom i koleżankom.
11. Uczę się, że należy pomagać
innym, nie drwić, nie wyśmiewać, kiedy ktoś płacze, cieszyć się z sukcesów
innych.
12. Staram się nie wyrządzać
krzywdy innym, bo nie mam do tego prawa.
13. Uczę się mówić, o tym,
że jestem smutny, zły, zadowolony.
14. W ogólnie przyjęty
sposób wyrażam emocje, nie zachowuję się agresywnie.
15. Mówię „nie”, kiedy ktoś
mnie krzywdzi.
16. Jestem
tolerancyjny wobec osób chorych, niepełnosprawnych.
|
|
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
- świadomie korzysta z miejsc dobrze oświetlonych podczas pracy z książką, prac plastycznych itp.;
- świadomie unika hałasu, nie wywołuje go (np. nie krzyczy, rozumie szkodliwość żartów polegających na wydawaniu ostrych dźwięków blisko ucha innej osoby itp.);
- potrafi nazwać swoje stany emocjonalne, (np. radość, smutek, lęk, złość) i źródła ich powstania – próbuje wyrażać je w sposób akceptowany, unika zachowań agresywnych;
- potrafi dostrzec i nazwać stany emocjonalne innych osób, próbuje zrozumieć stany emocjonalne innych ludzi, uczy się umiejętnie na nie reagować;
- podejmuje próby wyrażenia stanów emocjonalnych z wykorzystaniem różnych środków wyrazu;
- dostrzega wokół siebie osoby niepełnosprawne, jest gotowe do niesienia pomocy potrzebującym (niepełnosprawnym)
- próbuje wyrażać swoje racje zgodnie z przyjętymi normami – próbuje negocjować;
- nie traktuje komputera jako największego towarzysza zabaw. Rozpoznaje złe zachowania w grach komputerowych, filmach.
e) Czystość i higiena otoczenia –
zapobieganie chorobom
Zakres treści
|
Działania edukacyjne
|
1. Załatwiam potrzeby
fizjologiczne w miejscach do tego wyznaczonych.
2. Staram się przestrzegać zasady
„Każda rzecz ma swoje miejsce”. Staram się pamiętać o tym w domu, w
przedszkolu, na podwórku.
3. Obserwuję prace porządkowe
nauczycieli, pań opiekunek w przedszkolu, rodziców w domu.
4. Biorę aktywny udział w pracach
porządkowych w domu i w przedszkolu.
5. Dowiaduje się o:
· chorobach zakaźnych,
· konieczności wykonywania
szczepień ochronnych,
· kontroli u lekarza,
· konieczności zgłoszenia bólu i
dolegliwości osobom dorosłym.
6. Gdy jestem chory, nie
przychodzę do przedszkolu, ponieważ mogę zarazić innych.
7. Gdy jestem chory, cierpliwie
stosuje się do zaleceń lekarza i rodziców w domu.
|
|
STANDARDY OSIĄGNIĘĆ
Dziecko:
- rozumie potrzebę systematycznych wizyt kontrolnych u lekarza pediatry, u stomatologa,ortodonty;
- rozumie konieczność właściwego zachowania się w trakcie badań lekarskich, szczepień ochronnych;
- rozumie, co znaczy „właściwy i pozytywny” stosunek do choroby;
- zachowuje środki ostrożności podczas infekcji (zasłania ręką nos i usta podczas kichania i kaszlu);
- dba o porządek najbliższego otoczenia (np. ścieranie kurzu w sali, zbieranie śmieci na placu przedszkolnym w rękawiczkach ochronnych) – rozumie celowość tych zabiegów.
Moduł 3. AKTYWNOŚĆ RUCHOWA
Zakres treści
|
Działania edukacyjne
|
1. Biorę aktywny udział w różnych
zabawach ruchowych w sali i na powietrzu.
2. Ćwiczę całe moje ciało.
3. Bawię się ćwicząc, ćwiczę
bawiąc się.
4. Podejmuję zabawy w wodzie i
naukę pływania.
5. Słucham nauczyciela i wykonuję
jego polecenia.
6.Poznaję zasady zabaw ruchowych w
sali i na powietrzu - zasadę „fair – play”.
7. Dbam o prawidłową postawę swojego
ciała podczas stania, siedzenia, wykonywania różnych czynności.
|
|
STANDARDY
Dziecko:
- doskonali ogólną sprawność ruchową organizmu;
- pewnie porusza się w przestrzeni;
- wykonuje ćwiczenia indywidualnie i w grupie zgodnie z instruktarzem i zasadami bezpieczeństwa;
- uczestniczy w zabawach i ćwiczeniach organizowanych przez nauczyciela i swobodnych: z elementami biegu, czworakowania, wspinania, rzutu, celowania, toczenia, podskoku i skoku, posługuje się różnymi przyborami;
- uczestniczy w zabawach na śniegu i lodzie;
- utrzymuje prawidłową postawę ciała podczas stania, chodzenia, siedzenia.
Moduł
4. INNE DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z PROFILAKTYKĄ ZDROWIA
L.p.
|
Zakres treści
|
Sposoby realizacji
|
Współpraca
|
Termin
|
1.
|
Podejmowanie działań w zakresie udzielanej pomocy
psychologiczno – pedagogicznej.
|
Praca z dziećmi wymagającymi pomocy psychologiczno –
pedagogicznej z uwagi na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz
możliwości psychofizyczne.
|
Z nauczycielami, rodzicami dzieci, poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, placówkami
doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami i placówkami,
organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz
rodziny i dzieci.
|
|
2.
|
Profilaktyka wad postawy.
|
Udział dzieci w zabawach o charakterze
profilaktycznym. W czasie pobytu dzieci w przedszkolu korygowanie postawy,
np. podczas posiłków, zajęć
|
Z nauczycielami
|
|
3.
|
Zapobieganie chorobom zakaźnym poprzez propagowanie
szczepień ochronnych.
|
Spotkanie z lekarzem
|
Z Poradnią Zdrowia
|
|
4.
|
Prowadzenie działań profilaktycznych i promocja
zdrowia
|
- Współdziałanie z rodzicami
w zakresie podejmowanych działań profilaktycznych – udział rodziców w
zajęciach o tematyce zdrowotnej np. „Komputer przyjaciel i wróg”,
imprezach np. „Owocowy dzień” - wspólne zabawy i zajęcia promujące owoce
- Organizowanie wycieczek
plenerowych dla dzieci.
- Zorganizowanie wycieczki
plenerowej dla dzieci z udziałem rodziców.
- Przygotowywanie dla
rodziców przedstawienia o tematyce zdrowotnej.
- Udział dzieci w
Olimpiadzie Sportowej Przedszkolaków.
|
Z rodzicami
|
LITERATURA:
1. Dutkiewicz K., Kamińska K., Edukacja zdrowotna, NK Warszawa, 2001.
2. Fuchs B., Zabawy na rozwiązywanie konfliktów i napięć w grupie, Kielce 2006.
3. Frątczakowie E., J., Edukacja zdrowotna dzieci przedszkolnych, Toruń 1996.
4. Gaś Z.B., Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja; poradnik metodyczny, Warszawa 2003.
5. Gniewkowski W., Ewolucja idei wychowania zdrowotnego (w:) „Wychowanie w Przedszkolu” nr 4/1989.
6. Hansen A., O sztuce wypoczynku, Warszawa 1983.
7. Jacewicz K., Promowanie zdrowego stylu życia (w:) „Wychowanie w Przedszkolu” nr 7/1999.
8. Jaworska R., Poradnik wychowania zdrowotnego dzieci w wieku 3 – 6 lat, Płock 1995.
9. Karski J., Promocja zdrowia, Warszawa 1999.
10. Korczak C., Higiena i ochrona zdrowia, Warszawa 1989.
11. Łopatkowa M., Niebezpieczne ścieżki ciekawości dziecka, Warszawa 1974.
12. Okoń W., Słownik pedagogiczny, PWN, Warszawa 1987.
13. Szymańska. J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Ośrodek Rozwoju Edukacji Warszawa 2012.
Podstawa prawna:
1. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej
2. Konwencja o Prawach Dziecka
3. Art. 54 ust. 2 pkt 1 Ustawy z dnia 7 września 1991. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.)
4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012r. poz. 997), załącznik nr 1 podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.